Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

80 min = 700Mb???

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-14 07:27

Hej.

Har en komprimerad videofil, komprimerad som toast videocd med iMovie.
När jag väljer att bränna en vidoecd i toast så visar den att filen är c:a 75 min lång, inga problem att bränna på en 80 min skiva.
Men vill jag bränna .mov filen som en vanlig datafil så tar den upp 746 Mb, går inte att bränna naturligtvis.

Hur kommer detta sig? Att 746 Mb inte får plats på en 700 skiva har jag full förståelse för , men varför får den plats som video???

Martin

svaret, min vän, är kompression.

Tyvärr är inte svaret kompression, ytterst svårt att få en fil som redan är komprimerad video att bli mindre (speciellt inte 46meg mindre)
du skulle högst få ner storleken någon enstaka procent...
Videocd bränns med ett annat format på cdn.
Den använder större blockstorlek (2352 istället för 2056), därför rymmer skivan mer.
80mins cd-r blir 80min videocd som i sin tur är 800meg videocd-data, däremot rymmer den bara 700meg data i vanligt macformat (hfs eller hfs+), det finns tyvärr inget sätt att få macen att bränna 700meg i macformat på en cd-r som är 80min/700meg.
Så du får helt enkelt bränna det som en videocd om du inte vill exprimentera på en pc med overburn och annat tjorv och eventuellt 99mins/900megs cds (som tyvärr toast på mac inte kan hantera eftersom toast inte stödjer overburn och det är just overburn som gör att sådana speciella skivor kan rymma så pass mycket)

1
Bevaka tråden