Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD eller SVCD för utskick?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på med en film som skall skickas ut till ett antal hushåll i kommunen med en film om vårt gymnasium som jag skrivit om i denna tråd http://www.99mac.se/videoproduktion/105440-behoever-gratis-klassisk-musik.html
Hur skall jag göra den så att den funkar i flest dvd-spelare/datorer? Är det ok med DVD för kompatibilitet med flest spelare eller skall jag köra med SVCD?

Jag har tänkt följande upplägg:
Filmen är ca 6 min, jag vill göra så att så många som möjligt skall kunna spela upp den. Tänkte göra en SVCD (eller DVD), dölja filerna på skivan och lägga in en QT- eller AVI-film om deras dator inte har möjlighet att spela upp SVCD. Eventuellt skicka med en gratis mediaspelare.

Tror ni detta funkar?
Kommentarer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-08 18:37

Mitt förslag vore:

DVD med video och data. DVD-videon kommer 90% av personerna kunna se på sin DVD-spelare eller sin dator. Skulle de var någon anledning INTE kunna göra detta är visserligen fallet att de ändå har en DVD-ROM till datorn ganska liten. Men skulle de ha det kan de på skivan komma en data-fil, förslagvis en QuickTime, Windows Media eller MPEG1-fil (det sista är det som garanterat kommer funka). Vidare skulle denna filen kunna spridas på fler sätt än vad DVD:n skulle kunnas (om ni nu vill det).

SVCD har nackdelen är inte funka "out of the box" överallt och det ger sämre kvalité än DVD. Du har även där mindre möjligheter till ex. menysystem.

Att skicka med en mediaspelare går, kolla dock vad som får och inte får göras där. QuickTime installern får man ex. inte skicka runt hur som helst utan att man informerar Apple.

Tack Erik.dv!
Du e grym!
Jag tänkte så också, men anledningen till att köra CD var att kanske inte alla har en DVD-spelare, varken stationär eller i datorn, så man kunde fått med dem också. Jag tänkte göra två flugor på smällen för att komma ut till ännu fler, men det blir en länk till webbversion...
Skivan skall f.ö. skickas ut tillsammans med broschyr och annan information så de klarar sig förhoppningsvis ändå.

Förresten, var är bäst att pressa skivorna. Jag tror att det blir ca. 1000 skivor och det är lite för många för att bränna. Sen blir väl kompatibiliteten bättre med pressade skivor?
Var hittar man snabb leverans (typ två veckor), billig och bra som kan ta emot en image-fil och kan trycka på skivorna?

Tack och god natt...

(Haha, mitt 99:e inlägg! på 99Mac )

1
Bevaka tråden