Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mic till Sony VX2000

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-10-09 08:58

Jag är inte rikjtigt nöjd med ljudet in mina inspelningar.
Det är inte alltid man kan gå så nära "objektet" som man vill för att ljudet ska bli bra.
T ex om en person sitter på en häst och ska prata och man vill ha bild på både personen och hästen kan man inte gå så nära som man vill. Eller om man filmar någon på en scen och själv står bland publiken - blir ljudet från personen som uppträder inte så bra som man vill. Publikljudet blir istället det som dominerar och det är ju inte det man eftersträvar.

Att införskaffat en mic med kabelanslutning tycker jag inte löser problemet då man bör kunna förflytta sig. Inte heller en mygga då inspelningen kan komma väldigt spontant eller oförberett.

Jag har funderingar på en s k zoom mikrofon. Kan det vara nåt? Är det någon som har erfarenhet av en sådan och kan rekommendera en som passar till Sonys VX 2000?

Tacksam för tips

Refill

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-09 16:45

Jag köpte en Sennheiser M66 mikrofon till min gamla Canon XM-1 för några år sedan. Den har fungerar riktigt bra och är väl en av de mer populära mikrofonerna till dv-kameror. Eftersom kamerna inte har en XLR-ingång så får man använda K6 modulen från Sennheiser.

M66 är en riktad mikrofon och fungerar bra för sådana bilder och situationer du nämnde.

Enligt cyberphoto.se kostar K66 ca 2500kr och K6 ca 3000kr.

• Oregistrerad
  • 2006-10-09 20:03

Jag har en Røde Videomic som jag verkligen kan rekommendera. Grymt prisvärd! (köpte min för 900:-)
En bra recension med bl.a. ljudtest:
http://www.pana3ccduser.com/article.php?filename=The-RØDE-Videomic

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-10-10 10:45

Tackar så mycket för tipsen.
Särskilt beskeden att det bli bra resultat.
Kan passa på att fråga lite om hur dom funkar. T ex kan man justare inställningen beroende på avståndet till objektet
Vindkänslighet -puffskydd funkar det bra, så man inte får med en massa vindbrus minsta lilla det blåser?

Senast redigerat 2006-10-10 11:02
  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 11:47

Angående mitt tidigare inlägg om recension av Videomicen så verkar ju inte länken fungera så bra. Gå till
http://www.pana3ccduser.com/category.php?catname=Equipment-Reviews
å klicka på "Review of the RØDE Videomic" i spalten till vänster.
Där kan du bl.a. läsa

Citat:

The Videomic has a three-position mode switch that places the microphone in power-off, power-on, and low cut as the switch is moved vertically.
The RØDE Videomic is a super-cardioid, shotgun microphone with an output impedance of 200 ohms. RØDE Microphones rates the frequency response of the Videomic at 40-20,000 Hz. The low cut feature implements a high pass filter that drops output at frequencies below 80 Hz at a rate of 12 dB per octave. The Videomic has a maximum sound pressure level of 134 dB which means you can record the sound of a jet engine without distorting the audio with this microphone.

Angående vindar så tycker jag att det medföljande skyddet fungerar mycket bra, har inte upplevt särskilt mycket vindbrus även när det blåser rätt så mycket (läs vindtestet i recensionen). Om du däremot ska ut å filma i en orkan så kan det nog behövas något mer. Då finns ju det extra vindskyddet (med det underbara namnet) - Røde dead cat.

http://www.rodemic.com/?pagename=Accessories#Wind_Shields

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-10-10 14:42

Thanks igen.

Har kollat lite mer och ser att Rode även kommit med en stereovariant för 1995.
Tillverkaren är en svensk kille som bor i Australien. Jobbar med att tillverka studiomikrofoner.
Har Video som hobby och hittade ingen tillräckligt bra mic. Därför gjorde ha en själv som blev väldigt bra. Och som sagt har han nu kommit med en stereovariant som är ännu bättre.

Jag skriver upp den på min prioriteringslista för inköp.

P.S. Hur skriver man danskt ö?

• Oregistrerad
  • 2006-10-10 22:42

alt + ö blir ø

1
Bevaka tråden