Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmskanner till rimligt pris?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-04 20:38

Någon som kan rekommendera en bra filmskanner för småbild som inte kostar en förmögenhet? Inte en Imacon alltså. Marknaden för filmskannrar verkar krympa oroväckande snabbt.

Ursprungligen av soha:

Någon som kan rekommendera en bra filmskanner för småbild som inte kostar en förmögenhet? Inte en Imacon alltså. Marknaden för filmskannrar verkar krympa oroväckande snabbt.

En bra filmskanner och det får inte kosta en förmögenhet? En begagnad Imacon.;)

Stefan

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-05 23:30
Ursprungligen av stefanprofiler:

En bra filmskanner och det får inte kosta en förmögenhet? En begagnad Imacon.;)

Stefan

He-he! Det var ett sånt svar jag inte ville ha, en begagnad Imacon är förmodligen helt slutkörd. Har massor av gamla neg som behöver skannas in. Nån gång skall det ske. I framtiden...

Ursprungligen av soha:

He-he! Det var ett sånt svar jag inte ville ha, en begagnad Imacon är förmodligen helt slutkörd. Har massor av gamla neg som behöver skannas in. Nån gång skall det ske. I framtiden...

Det är sällan som du kör slut på en sådan skanner. Byt lyrsöret i den och du har ofta en skanner som är som ny.

Stefan

• Oregistrerad
  • 2006-10-09 13:29
Ursprungligen av stefanprofiler:

Det är sällan som du kör slut på en sådan skanner. Byt lyrsöret i den och du har ofta en skanner som är som ny.

Stefan

Håller med. En begagnad Imacon är bästa köpet. Helt outslitlig.
Det finns hur många fotografer som helst med en Imacon som bara samlar damm.

Jag kan rekommendera Nikon V ED, en otroligt bra skanner. Nikon Scan 4.0.2 är däremot ett skämt, jag gillar det inte alls. Det fungerar ju visserligen men någon universell Intel-version är det inte. Mailade Nikon i våras för att fråga om det kommer någon ny version kompatibel med Apples Intel-macar men ännu inte fått något svar. Förhoppningsvis löser detta sig så småningom.

Tills vidare är VueScan ett betydligt bättre program i mitt tycke, http://www.hamrick.com, (även om detta också är skrivit för PPC).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 19:39
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Håller med. En begagnad Imacon är bästa köpet. Helt outslitlig.
Det finns hur många fotografer som helst med en Imacon som bara samlar damm.

Synd bara att nypriset på den billigaste Imaconen ligger på 73.000 kr (Yfo). Undrar om det verkligen finns ngn begagnatmarknad? Alla som sitter på en gammal Imacon har väl neg som någon gång behöver skannas in? Om inte annat, neg på familjen, vänner o likn.

Sök på Blocket.se, finns tre annonser idag (9 oktober). En för bara 10000:- Som hittat minsann!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 20:49
Ursprungligen av Snabeldrake:

Sök på Blocket.se, finns tre annonser idag (9 oktober). En för bara 10000:- Som hittat minsann!

Tack för tipset! Runt 10 lakan ligger smärtgränsen.

• Oregistrerad
  • 2006-10-06 15:16

Nikons LS 4000 e ganska OK. Inte Imaconklass men ändå... Å nikons scannermjukvara e rätt vettig när det gäller dammborttagning (annars e ju Vue scan kanske trevligare)

• Medlem
  • Lund
  • 2006-10-09 21:31
Ursprungligen av soha:

Ska du läsa in småbild så varför inte Nikon LS-50 för under 5000:-
Snabb, bra och välj Vuescan som programvara
Mikael

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 17:53
Ursprungligen av miri:

Ska du läsa in småbild så varför inte Nikon LS-50 för under 5000:-
Snabb, bra och välj Vuescan som programvara
Mikael

Tack miri! Har du egen erfarenhet av denna Nikonskanner?

Nikon V ED = LS-50 ED för tydlighetens skull.. (Hur de nu kan få V till 50?)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=90729

Senast redigerat 2006-10-11 19:43
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-11 19:16
Ursprungligen av soha:

Tack miri! Har du egen erfarenhet av denna Nikonskanner?

Jag har en ls 4000 som kostade ca 17000 för några år sedan, vad jag kan se så skiljer det inte mycket förutom att min går på firewire och ´inte usb.

Mikael

LS IV ED (LS 40-ED) hade 2900 dpi som max (om jag inte minns fel), LS-V klarar 4000. LS-4000 var väl tillsammans med LS-8000 flaggskeppen för några år sedan, en begagnad sådan kanske kan vara något?

• Medlem
  • Lund
  • 2006-10-11 21:41

Nikon LS-50 på skandinavian foto 4995:-
• Upplösning: 4000 dpi
• Anslutning till datorn via USB 2.0
• Film typ: 35mm, 35mm film strips, APS (IX240) film
• Storlek: 96 x 172 x 315 mm
• Vikt: ca 3 kg
• Beräknad skanningstid (sek) (35mm;2900dpi;ejCMS;Win PC) 38s.

Optisk upplösning
Upplösningen är på 4000 dpi
Optisk densitet 4,2 DMax
36 bitars färgdjup
Nikkor ED lins

Verkar snarlik en ls 4000 men med USB

Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 12:07

Hanterar Nikon LS-50 ramade diabilder?

/Dan

Ja, Dan - alldeles utmärkt!

Ja att skanners försvinner snabbt kan man säga. KonicaMinoltas Elite 5400 vann Tipa förra året, men nu ser det ut så här på deras sida.
http://www.konicaminolta.se/skanner/
Alla har utgått.

Man kanske ska köpa en Nikon till innan de försvinner då? (Hemska tanke!) Farsans gigantiska bildarkiv skulle kunna slita ut ett par stycken..

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-19 15:22
Ursprungligen av thefinger:

Ja att skanners försvinner snabbt kan man säga. KonicaMinoltas Elite 5400 vann Tipa förra året, men nu ser det ut så här på deras sida.
Alla har utgått.

Anledningen är ju att KM slutat med produkter for fotografi överhuvud taget. Men med digitalkamerornas intåg så minskar utbudet snabbt. Köpte själv en begagnad Canon i våras för att få in mitt tämligen stora förråd av negativ.

Ursprungligen av thefinger:

Alla har utgått.

Jag har en Elite 5400 som ger mycket bra kvalitet. Tyvärr är den lite långsam när man kör med automatisk dammborttagning (guld värd). Elite 5400 II som kom senare skall tydligen vara dubbelt så snabb. Synd att alla modeller utgått. Mer info om skannrar finns i den här tråden: http://www.99mac.se/kringutrustning/102154-vilken-skanner-foer-6x9-svartvita-negativ.html

1
Bevaka tråden