b0bben, vad är det som gör att du tycker att WO är mer lämpligt än RoR för stora/komplicerade projekt?
Hej,
Det jag själv ser i WO som gör att jag tror att den passar större projekt bättre är M-V-C tänket genom hela frameworket + systerskapet med JSP och alla vinster det för med sig, som t.ex skalning.
Allt det går att göra i RoR oxo naturligtvis, men min känsla ändå är att WO/JSP inbjuder till M-V-C/n-tier tänket från dag 1.
De få saker jag har gjort i RoR har alltid varit prototypframtagning och RoR är ju grymt bra på det.
En sak till kom jag på: Separera presentationslagret ordentligt. WORepeater (motsvarar asp:repeater i .NET) t.ex rockar så mkt mer än att t.ex generera tabeller för hand blandat med databasdatat. Mer cleant interface mellan logiken och presentationen helt enkelt.
PHP (iaf 4, tydligen är det lite bättre med OOP i 5:an) inbjuder ju annars, som motstats till WO/JSP/.NET, till spagetti-kod där databassatser blandas friskt med presentationselement, och därmed försvårar underhåll och vidareutveckling.
På tal om att WO är förlegat. Ja, delvis är det det. Apple har inte visat den lika mkt kärlek som till Cocoa. Dock finns det ganska mkt tredjepartslösningar, som t.ex ett WO AJAX framework.
WOs framtid är det desto svårare att sia om. Man vet aldrig med apple, och vad de tänks kunna hitta på, nerläggning eller vidareutveckling. Dock blir ju inte kunskapen man har fått under tiden man har lärt sig/kodat WO bortkastad, det finns ju alltid JSP.
Mina .02 intergalaktiska kredit on this issue....
mvh
b0bben