Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator: Göra objekt övergående transparent i färgen.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Illustrator.
Jag har ett problem - jag vill göra en sak övergående transparent i färgen, så att ena kanten börjar i färg och går sedan över till svartvitt med en "fade".
Jag antar att det har någonting med med "transparancy" fönstret att göra, men jag vet inte hur.

Kan någon?

Ja du är nära

- skapa en rektangel med en gradient från svart till vitt
- lägg den över objektet du vill fejda ut
- markera båda objekten
- gå till transparency paletten
- välj den lilla menyn uppe i högra hörnet
- välj "make opacity mask"

hi-5!

Tack!

men.. menar du verkligen en fade i färg och inte i transparenthet?

Jo jag menade transparans..
Erh, kan du förklara lite mer ingående vad du menade? Jag missförstod dig säkert..
ciao

Jag förmodar att soul808:s lösning är det du är ute efter, Martin, med undantag för att du gör en gråskalekopia på ditt objekt, som du sedan lägger en opacitetsmask på. Lägg därefter din gråskalekopia, som nu tonar ut i transparens, exakt placerat över ditt färgade objekt.

Ursprungligen av Björnbusen:

Jag förmodar att soul808:s lösning är det du är ute efter, Martin, med undantag för att du gör en gråskalekopia på ditt objekt, som du sedan lägger en opacitetsmask på. Lägg därefter din gråskalekopia, som nu tonar ut i transparens, exakt placerat över ditt färgade objekt.

Underbart!

• Oregistrerad
  • 2006-10-13 16:47

Jag får aldrig till gradient som går från färg till transperens (inget-färgen). Borde man inte kunna dra in den i gradient-skalan?

1
Bevaka tråden