Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvara för liveevent

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 16:06

Ok, jag har letat runt i forumet men inte hittat nån relevant tråd. Beror delvis på att jag inte vet vad jag ska söka efter... Vad kallas ett sådant här program?

Nåväl...

Jag är alltså i behov av en programvara som kan användas vid liveevent av olika slag. Ett program som jag kan lägga ut bild på en eller flera skärmar/projektorer. Programmet ska klara av video, stillbilder, ljud, sångtexter, videoloopar etc. Helst också kunna mixa bilder/text i realtid.

Ok finns det sådana här program? (Det borde det ju göra om man tittar på mtv music awards eller liknande shower..)

Tipsa gärna om opensource/gratisalternativ. Men även program som kostar en slant kan vara ett alternativ. Sen vore det kul att veta vad proffsen använder. Tänker då på alla de galor som sänds på tv, all grafik och video som visas på stora skärmar frame vid scen måste ju styras av nåt slags program...

Nån som har lite tips?

Ett par videokällor, Scribe och videomixer med DVE?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-04 17:38

Jag har behov av ett liknande program för Mac.

När jag har en extern bildskärm eller projektor kopplad till datorn vill jag på den kunna visa t.ex en PowerPointpresentation, en videofilm eller en bild - samtidigt som jag på datorskärmen kan fortsätta arbeta, t.ex förbereda nästa film/bild/presentation.

Vet att det finns några liknande till PC som kallas typ "Easy Worship", .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 19:54

Hej Ola,

Välkommen till 99mac!!

Jag är övertygad om att du här på 99mac kommer at hitta en lösning på ditt spännande projekt!!

Ta en titt på:

http://www.totallyhip.com

...vilka gör en del program som kan vara av intresse...

Lycka till,

- Torkel

• Oregistrerad
  • 2006-09-04 21:46

latjo: För dig skulle det fungera att köra extended desktop vad jag förstår, ifall du inte har mer krav än det som du har ställt här. Då kommer du att ha 2 skärmar helt enkelt 1 som är projektorn och en som är din vanliga skärm.

Hoppas att du förstår

//Adam

Ursprungligen av adamsen87:

latjo: För dig skulle det fungera att köra extended desktop vad jag förstår, ifall du inte har mer krav än det som du har ställt här. Då kommer du att ha 2 skärmar helt enkelt 1 som är projektorn och en som är din vanliga skärm.

Hoppas att du förstår

Det är precis därför, för den sortens tillämpningar, som jag kräver dubbelskärmsstöd på knädatorer, och det är en viktig anledning till att vi (mitt företag med samarbetspartners) satsade på Mac. Även idag är det jobbigt att hantera flera skärmar i Windows, även om det går (och de fick vettigt stöd för det mer än 10 år efter Macen!). På Macen har det alltid varit lätt.

När Apple ett tag gjorde Powerbooks utan dubbelskärmsstöd (3400, Kanga, Wall Street) gick vi i taket rejält. Lyckligtvis kom det tillbaka med Lombard, men iBooks saknade det alltid.

Vi har sällan mixat video direkt på datorn, även om det går, och anledningen är helt enkelt att det är lättare och säkrare att göra det i en videomixer när man har en. En videomixer stannar inte för att swappa...

• Oregistrerad
  • 2006-09-05 09:58

Hmm, jag kanske var lite otydlig i min fråga ser jag så här i efterhand.

Jag var inne på www.totallyhip.com och kollade, men något relevant program fanns inte där tyvärr.

Det är alltså inget videomixningsprogram jag söker, utan bara ett program som smidigt och enkelt kan lägga upp grafik på en storbild t.ex.

Ett exempel: För två veckor sedan blev jag hastigt lite tekniskt ansvarig på ett bröllop. Skulle sköta datorn och fixa upp ljud och bild på storbilden. Jag körde då Adobe Premiere på laptopen som fanns (PC), kopplade en firewirekabel till en dv-kamera, och kunde på så sätt få ut ljud och bild från kameran till projektorn och ljudmixern. Nu kunde jag ju arbeta i datorn och förbereda bilder, video, powerpoint och annat som gästerna kom in med, utan att det syntes på storbilden. Det är ju bara bilden som Premiere matar ut som syns.

Detta fungerar, om än lite omständigt. Vill jag förbereda bildspel eller liknande i premiere så måste jag ju frysa bilden på projektorn, eftersom så fort jag flyttar tidslinjen i Premiere så ändras ju bilden som matas ut.

Som ni skrev kan man ju använda extended desktop. Det har jag också tänkt på, men för att göra det smidigare så söker jag alltså ett program där man har en 'kontrollpanel' eller något liknande som styr det som syns på projektorn. Det kan vara filmer, bilder, loopade bakgrunder med ändringsbar text på, etc.

Det program som ligger närmast till hands måste nog vara det här:
http://www.mediashout.com/about/v3/

Men detta program finns endast för PC.

Det måste finnas nåt liknande för Mac! Kom igen, tipsa!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-05 13:32

Ola,

Dina behov & önskemål liknar de som många kyrkor & samfund (i USA) har, d.v.s. att i kyrksalen presentera text, bild & video för besökarna.

Kolla in denna förteckning/genomgång över en hel del program i ämnet...

...samt även denna förteckning...

Exempelvis kan man där hitta liveWorhip som verkar häftigt i sammanhanget!!

Lycka till & återkom gärna med dina erfarenheter,

- Torkel

Senast redigerat 2006-09-05 13:43
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-05 17:29
Ursprungligen av adamsen87:

Hoppas att du förstår

//Adam

Aja det är jag med på, men, såvitt jag förstått det.

Kan man bara ha fullskärm på den primära skärmen, dvs den du har dockan och menyn på. Dessa vill jag ju självklart inte ha med på projektorn.

Finns det något sätt att få t.e VLC i fullskärm på den externa funkar ju det med förstås.

(Har Keynote några av de funktioner jag letar efter?) Fråga till någon som vet.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-05 16:55

Precis Torkel och Ola. Det är vad jag behöver. Hoppas fler kan tipsa.

Testade LiveWorship, tyvärr kostar det en slant, men men...

• Oregistrerad
  • 2006-09-05 18:28
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-05 20:43

Måste testas Adam, tack för tipset!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-10 18:28

Kan säga att jag löste presentation av film och text med PowerPoint för Mac. Funkade bra att importera QT-kompatibla filmer och spela upp dem i bildspelet på extern skärm. Anledningen till att jag inte använde Keynote var att trialversionen gick ut dagen innan, och hade redan Officepaketet(vilket såhär i efterhand känns som en totalt onödig investering).

De filmer som inte QT klarade fixade jag med VLC: Ställde in på uppspelning på extern skärm så när filmen rullade hade jag fortfarande kontrollerna på min datorskärm.

1
Bevaka tråden