Hmm, jag kanske var lite otydlig i min fråga ser jag så här i efterhand.
Jag var inne på www.totallyhip.com och kollade, men något relevant program fanns inte där tyvärr.
Det är alltså inget videomixningsprogram jag söker, utan bara ett program som smidigt och enkelt kan lägga upp grafik på en storbild t.ex.
Ett exempel: För två veckor sedan blev jag hastigt lite tekniskt ansvarig på ett bröllop. Skulle sköta datorn och fixa upp ljud och bild på storbilden. Jag körde då Adobe Premiere på laptopen som fanns (PC), kopplade en firewirekabel till en dv-kamera, och kunde på så sätt få ut ljud och bild från kameran till projektorn och ljudmixern. Nu kunde jag ju arbeta i datorn och förbereda bilder, video, powerpoint och annat som gästerna kom in med, utan att det syntes på storbilden. Det är ju bara bilden som Premiere matar ut som syns.
Detta fungerar, om än lite omständigt. Vill jag förbereda bildspel eller liknande i premiere så måste jag ju frysa bilden på projektorn, eftersom så fort jag flyttar tidslinjen i Premiere så ändras ju bilden som matas ut.
Som ni skrev kan man ju använda extended desktop. Det har jag också tänkt på, men för att göra det smidigare så söker jag alltså ett program där man har en 'kontrollpanel' eller något liknande som styr det som syns på projektorn. Det kan vara filmer, bilder, loopade bakgrunder med ändringsbar text på, etc.
Det program som ligger närmast till hands måste nog vara det här:
http://www.mediashout.com/about/v3/
Men detta program finns endast för PC.
Det måste finnas nåt liknande för Mac! Kom igen, tipsa!