Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Realtidshårdvara?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-22 13:40

Precis.. realtidshårvara, både för realtidseffekter och/eller hårdvarukomprimering samt digitalisering av rörlig bild.

Vad rekommenderas och vad kan man få tag på begagnat?

Tack för hjälpen

Spännande, ännu en Umeåbo. Vi börjar bli många, och tillråga på allt en Informatikstuderande precis som iBib, och som undertecknad slutade vara för ett år sedan. Mäktigt värre.

Jadu, jag gissar att du är ute efter något slags DSP-kort för din b/w G3:a. Frågan är om inte Promax har något sådant ute på marknaden som kan vara intressant.
Ifall du vill ha en med analoga ingångar och till en dator som är äldre än b/w G3 så har jag ett DSP-kort liggandes. Det är ett Studiovision som Radius tillverkade tidigare. Det kan vara av intresse kanske? Det är en jäkla massa ingångar på den panelen.

[ 24 Maj 2002, 09:05: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

• Oregistrerad
  • 2002-05-24 10:45
Citat:

quote:Spännande, ännu en Umeåbo...

Jasså, inte illa, folk kanske blir påverkad av att köra Mac på skolan

Citat:

quote:Ifall du vill ha en med analoga ingångar och till en dator som är äldre än b/w G3 så har jag ett DSP-kort liggandes. Det är ett Studiovision som Radius tillverkade tidigare. Det kan vara av intresse kanske? Det är en jäkla massa ingångar på den panelen.

Jasså, det låter spännande - men, det fungerar alltså inte i en B&W? Vad är det då? Ett DPS eller NuBus kort?

Det finns ju en produkter som hamnar i profffacket för det jag tror du vill göra. Den första som marknadsfördes på bred front var ju Matrox RTMac-kortet som accelerar de funktioner som du redan har i Final Cut Pro 2 och du får dessutom en breakout-box med analoga in och utgångar. Kostar 8500 på Macoteket.

Till de mer dyrare hör Digital Voodoo som säljs av InMedia här i Sverige. Med dessa får realtidseffekter i FCP men inte bara det utan med okomprimerad video också! Kräver en massa hårddisk men coolt är det. Stillbilderna ser ut som om du fotat med en digitalkamera. Rätt dyra från 25 000 och stödjer FCP, Adobe After Effects, Adobe PhotoShop , Discreet Combustion , Toolfarm ColorTheory DV och Boris FX.

Andra realtidskort är Pinnacle Cinewave som också riktar in sig på okomprimerad video men med samma plug-in arkitektur där existerande effekter i FCP blir i fetstil och går att köra i realtid. Det innebär också color correction i realtid har jag för mig.

Återkommer om jag kommer på mer...

Rätta mig om jag har fel, men den ända reaktiseffekt Digital Voodoo har är cross dissolve och för 25tkr för du ett kort med endast utgångar - inga ingångar

Cinewave däremot har alla standard effekter under motion fliken förutom motion blur i realtid + en massa övergångar samt apples nya färgkorrigerare + titler i realtid
Detta kort kostar dock ca 90.000 med rt effekter.

/Johanw

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-28 17:13

Christoffer, vad är det för typ av material/kvalitet du ska jobba med? DV eller högre kvalitet? Vad har du för dator och vilken version av Mac OS?
CineWave=8 bitar
Digital Voodoo=10 bitar

Kolla in denna länk för info om Digital Voodoos nya D1 64RT.

Digital Voodoo erbjuder sammanlagt 11 olika kort för både HD och SD.

Nu gällde denna tråd realtid men även resultatet är intressant. Se denna länk för en jämförelse mellan olika codecar: OneRiverMedia

Så här står det på en sida om Videovision:

"VideoVision PCI is a single-slot video hardware interface that captures and plays back full-frame, full-motion composite and S-video in either NTSC or PAL format and synchronized CD quality 16-bit stereo audio. It is compatible with hundreds of off-the-shelf QuickTime applications and PCI-based Mac OS machines including the 7500, 7600, 8500 and 9500 models from Apple Computer. VideoVision PCI is a highly integrated professional desktop digital video editing and Special Effects system based on high quality Motion-JPEG technology.

VideoVision PCI is available now at a U.S. suggested retail price of $3,999"

Som sagt, det är ett gammalt kort, men gick lös på dryga 40.000 när det kom

• Oregistrerad
  • 2002-06-01 12:02

Daniel: VideoVision, är det DITT kort eller, det som du hade "till salu", det låter ju superintressant .

Till er andra som undrade.. just nu kör jag en 300Mhz Blue&White Mac med OS 9.2.2. Det ska in nån sorts G4 turbo och Mac OS X så snart jag kan och även nån sorts LVD-SCSI lösning då mina ATA diskar har nån sorts fel (går otroligt långsamt och ger I/O error). Videoformatet blir antagligen DV då dessa kameror ger överlägsen bild/krona . Men, jag skulle ju lika gärna kunna jobba med SVideo eller liknande då en DV kamera ger mkt bra bild även över den kontakten.

Jag tror inte att videovision är någonting för dig. Det kortet är bara till för analog video och du tappar mycket kvalité om du först gör om din DV till analog i kameran och sedan digitaliserar igen i datorn. Videovision kan dessutom bara koda i sitt eget codec som är otroligt segt och spela upp på andra grafikkort. Något stöd för realtidseffekter minns jag inte heller att det hade.

Nog kostade det 40 kkr på sin tid med det berodde på att digital redigering var svindyr på den tiden.

Mitt råd: Skaffa en ny G4 (en eMac tex om du har möjligheten) med Final Cut pro 3. Något dyrt men dyrt får en mkt bra redigeringsstudio för DV som ju har vissa realtidseffekter som inte skall underskattas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 02:08

Det finns två huvudalternativ skulle:

- Analog
- DV

Ska du köra analog video (säg från Beta eller dyl.) måste du tänka på att denna film kommer ta mycket större plats på dator än "DV" (DigitalVideo, miniDV, DVCAM, Digital-8). Det finns billigare kort att köpa idag, bl.a. Fuse Ignigter som är en rel. billig och flexibel lösning.

Realtid är inte något du får billigt. Så är det bara. Tittar du på äldre kort får du väldigt lite, om något i realtid, även fast korten kostade 40 papp för 3 år sedan. Samma pengar idag, nytt, ger dig viss realtid (pan, zoom, fades typ) inget mer. I slutändan blir det ofta till en del rendering ändå.

Det billigare alternativtet är att köra DV. DV-kameror håller hög kvalité för sitt pris och finns i prisklasser från 10 000 och uppåt. Vill du ha en stabil DV-kamera bör du lägga dig runt 25 000 uppåt - någon med 3 CCD-celler.

DV skall du ta in genom FIREWIRE porten på datorn. Det finns ingen anleding att du INTE skulle göra detta, bortsätt från om du vill blanda material från en DV-kamera och säg e Beta.

Du kan genom en Digital 8 kamera eller en DV-konverter få in ANALOG video i DV-format. EN DV-converter går på mellan 4-6000 beroende på modell.

DV tar c:a 3.6 MB/S (12 GB/h) medan analog -> digitala kort (ex. m-jpeg) ofta ligger på 10mb/s eller mer (40 GB/h). Värt att tänka på!

Ett annat alternativ är att välja Matrox RT-kort som ger ANALOG IN (till DV), extra bildskärm samt realtidseffekts (crossdissolv, video on video etc.). Kostar runt 8000.

Rekommenderat är att ha en G4 för redigering. Beroende på vad du skall göra så finns olika val att välja. Kommer du inte göra så mycket kompositioner (många videolager på varandra, mycket effekter) är det bättre att satsa på en äldre maskin (G4/450, G4/466, G4/500) än att slänga pengar på något nytt.

Tänk på att en G4 TOWER alltid ger dig möjlighet att växa… Det gör INTE en iMac eller eMac (PCI-kortplatser saknas).

Några väldigt stabila maskiner för videoarbete i FinalCut Pro är om du kan hitta en begagnad Dual G4/450 eller Dual G4/500. Pris/prestandan är oslagbar där.

1
Bevaka tråden