Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från digital filmkamera till iMovie

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 17:51

Oj jag som trodde det skulle vara så lätt

Har fått en film på en liten disc från min pappa som han filmat in med en Sony Digital kamera. Den spelas upp perfekt i DVDspelaren i datorn men nu vill jag klippa den och trodde att det bara var att föra över den till iMovie för att klippas ihop med andra klipp.

Men icke
jag är nybörjare på detta så skulle uppskatta om ngn kan tipsa mig på ett tydligt sett vad jag ska göra

Jga har bara de iDVD och iMovie som inick i datorn men kan tänka mig köpa de program jag behöver. Min dator är en G5...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 18:28

Film importeras vanligtvis över FireWire med en kabel från kameran eller från en fil på datorn. Du kan "rippa" filmen med gratisprogrammet HandBreak, men detta blir många lagers komprimering; först DV (kameran) till MPEG2 (DVD) till MPEG4 (HandBreak) till vad du nu skall ha för format.

Försök få tag på DV-bandet istället!!

Ja, Handbrake är ett bra program som du borde skaffa. Du kan också testa DropDV som kan konvertera div. mpeg-filer till iMovie-vänlig DV. Är det en kamera som har spelat in direkt på DVD förresten? Annars, håller jag med om att du hellre borde jaga tag på DV-bandet istället.

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 14:55

Tack snälla nu fick jag till det
Det var med en kamera som spelar in direkt på DVDskivan så det blev riktigt bra till slut!
Vilken toppensajt det här är

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-12 15:17
Ursprungligen av Sanne B:

Tack snälla nu fick jag till det
Det var med en kamera som spelar in direkt på DVDskivan så det blev riktigt bra till slut!
Vilken toppensajt det här är

Yeah, isn't it?! Ibland är det kul att sitta och tjôta med macanvändare helt enkelt! Hur löste du det?

1
Bevaka tråden