Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dvd studio Pro problem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har provat att coda mpeg2:ar ur quicktime ner till 5 i bitrate. filmerna spelar i DVD spelare, på en PC här på kontoret, på min ibook under osx, men inte på cuberna under 9.2.2, senaste apple dvd spela versioner som man kan ha. Och det gäller samtliga datorer. Även stora 500mhz MP. bilden hackar och ljudet går ur sync. Testade även med wizardinställning i Cleaner. Funkade inte heller,dvd brännaren hängde sig

vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-29 13:27

Eftersom DVDn funkar i majoriteten av spelare så verkar det ju mer som om problemet har med DVD Player i 9an att göra än med din DVD skiva, eller?

//mattan

precis, men vad gör man ? andra dvd:er funkar ju 9:an. finns det något enkelt sätt att ta reda på vilken bitstream hastighet vanliga DVD:er håller?

Det är inte så enkelt. Kommersiella DVD-skivor håller en MYCKET lägre bitstream än vad vi kan hålla. Mestadels har det att göra med verktygen. Tror till exempel att "Gladiator"-skivan jag kollade hade en bitstream på under 4 om jag inte minns fel. Så lågt kan omöjligt hålla på en skiva som man själv gör. Kvaliteten blir helt enkelt alldeles för dålig då. Vi har ju bara mjukvaruencoding.

bara för att komma lite längre längre i min felsökning; vilken bitstream har någon haft och fått det att fundera på dvdplayer under 9? Hårdvaru encoding eller mjukvaruencoding är väl inte i sig en kvalitets definition? hårdvarubaserade encoders kanske encodar snabbare, men om de encodar bättre är väl en öppen fråga. Snarare borde det väl i sådana fall handla om codecen i sig, om man har en codec som håller hög kvalitét i lägre bitrates?

  • Medlem
  • 2002-06-19 12:25

Hmmm, bitraten bör ligga under 7,5 mbs för att det ska lira bra i en dator.
En "spel film" ligger oftast runt 6 mbs men den är ju variabel mella typ 4-8 mbs så vissa scener kan ju ligga runt 8 då får datorn "ibland" problem.

ok, men jag verkar ligga tillräckligt lågt i bitstream, vad är problemet då?

  • Medlem
  • 2002-06-20 10:17

Det finns ganska många faktorer som spelar in.

Hur mycket material är det? Vad använder du för bitrate constant eller variabel? Ljudet är det ac3, pcm eller mpeg? Vilken DVD-R skiva använder du, 3.95 eller 4.7"data storage" eller 4.7"authoring"?
Eller är det på en CD-R? Vilken mjukvara använder du till bränningen? osv...

Har du provat i en stationär spelare?

Det låter ju som om "cuberna" har problem inte att felet ligger på skivan...ehh

Om du orkar kan du ju alltid installera dsp på en av dem och simulera din img där.

Jag exporterar direkt från quicktime eller FCP och får 2 st filer, 1 mpg2 och en Aif. bitraten är nere på 6. sen låter jag DVD studiopro bygga ihop och bränna skivan som är 4.7GB från Apple. Jag tycker att jag går en väldigt Basic väg här, det finns ju inte så många inställningar?VBR ? ja , den som automatiskt finns i mpeg2decodern, det är väl en 1 pass VBR om jag inte minns fel. är det lättare för datorer att att spela AC3 ljud kanske?
det är kanske där felet ligger?hur använder man a pack och gör aiferna till AC3?

[ 20 Juni 2002, 11:31: Meddelandet ändrat av: j skaneby ]

  • Medlem
  • 2002-06-20 12:53

Aif!!! visste inte ens att dsp stödjer det som ett ljud format till dvd, ej enl spec.. Gör om till ac3 i A.Pack:

Öppna ap välj 2.0 (audio coding mode)om det är stereo, välj (data rate) 192kbs , för 5.1 är det 448kbps sen é de bara drag and drop på left,right.

-27dbFS är Dolbys rekommendation men jag har aldrig hört någon volymskillnad när jag har ändrat på den i ap, så om ljudet blir för högt (oftast) eller lågt så ändra ljudnivåerna innan ap.

Press Encode.

  • Medlem
  • 2002-06-20 13:58

Hmmm, blev visst 2ggr. Inte längre / Christopher

Jag kör inte dsp själv men kollade upp aif och det blir ju pcm, men hursomhelst så rekomenderar jag att du provar med ac3 om du nu ska göra om det.
Om du har cleaner så kör via den när det gäller m2v.

[ 20 Juni 2002, 23:48: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

tack, ska kolla vad händer, trevlig midsommar så länge

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: daw:

Om du har cleaner så kör via den när det gäller m2v.[/QB]

Cleaner? Har den inte fortfarande kvar 2 GBs begränsingen fil buggen?

1
Bevaka tråden