Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fcp Frågor

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-29 13:32

Jag jobbar en del i FCP 3 till en början mest på skoj,men nu har det blivit mer seriöst och därför har jag ett par frågor som jag hoppas att nån expert här på 99mac kan svara på. Jag har en G4 QS 733 Mhz 640 mb ram

1 Hur kan jag få realtid helt och hållet typ som i Avid,vilket video kort kan jag behöva eller heter det RT kort.

2Hur funkar dom realtids effekterna som finns i programmet jag tycker att dom funkar ganska dåligt,på min dator är det bara "color corrector" och "cross disolve" som är i realtid så länge inte kamerarn är inkopplad. Jag läste att det skulle vara en massa andra grejer som ska funka oxo som tex "crop", "scale ", "opacity".

3. Varför står det att det är en Canon kamera som är inkopplad när jag gör "capture" när det är en Sony!

Tack på förhand

Erik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 20:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erran:
Jag jobbar en del i FCP 3 till en början mest på skoj,men nu har det blivit mer seriöst och därför har jag ett par frågor som jag hoppas att nån expert här på 99mac kan svara på. Jag har en G4 QS 733 Mhz 640 mb ram

1 Hur kan jag få realtid helt och hållet typ som i Avid,vilket video kort kan jag behöva eller heter det RT kort.

2Hur funkar dom realtids effekterna som finns i programmet jag tycker att dom funkar ganska dåligt,på min dator är det bara "color corrector" och "cross disolve" som är i realtid så länge inte kamerarn är inkopplad. Jag läste att det skulle vara en massa andra grejer som ska funka oxo som tex "crop", "scale ", "opacity".

3. Varför står det att det är en Canon kamera som är inkopplad när jag gör "capture" när det är en Sony!

Tack på förhand

Erik

Tjena Erik. För att svara på lite av dina frågor…

1. Det finns olika lösningar på detta. Kör du med DV eller analogt material? Matrox RT kortet är en lösning för att få saker att fungera i riktig realtid. Det du får från FCP 3 utan extra hårdvara är endast en realtids PREVIEW (stor skillnad). Denna preview ses endast på datorn och går aldrig ut genom FireWire.

Ett Matrox RT kort ger dig analog in (till DV), extra monitor uttag samt realtidseffekter. Dessa inkluderar:
- Realtime rotation
- Realtime Picture-in-picture (PIP) with distortion (four corner pinning) and drop shadow
- Realtime softness (edge feathering) on many effects
- Realtime slide transitions (Push, Swap, etc.)
- Realtime zoom
För DV-video är det ett ganska kompetent kort, som dock ännu inte fungerar under MacOSX. Priset är 8562 kr inkl. moms hos Macoteket.

Vill du gå upp ett steg i kvalité får du räkna med mycket högre kostnader. CineWavé gör bl.a. kort som ger realtidseffekter. Här snackar vi dock 20-100000 kr i utrustning samt att du kommer behöva skaffa en ny hårddisklösning.

2. Final Cut Pro kollar vad du har för processor innan den ger dig realtids previews. Detta innebär att har du en DUAL 1Ghz maskin så får du fler effekter än på en ENKEL 500Mhz maskin. De effekter du pratar om KAN kräva mer maskin än vad du har.

På min DUAL G4/500 får bl.a:
- RT Crossfade
- RT Picture in picture (även med transparans)
- RT Text on video
- RT Grafik on video
- RT PAN/SCALE
- RT Colorcorrection

Det finns sätt att få din maskin att göra mer än vad Apple tycker. Detta kan dock ge ryckig playback. Kolla upp detta på xlr8yourmac.com.

3. Det var intressant. Jag har alltid varit så impad av att när jag kopplade in en kompis Canon kamera så stod det Canon. Sen när jag kopplade in jobbets Sonykamera, så stod det Sony

Så länga logg and caputre fungerar som det ska så är det inget att oroa sig för.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 22:14

Erik.dv, du kanske kan svara på en fråga som jag funderat över ett tag...

Jag har Matrox RT kortet. När jag lägger in stillbiler så renderas de i realtid, även vid panoreringar etc. Men bara de typ 10 första. Lägger man in fler, så måste de renderas. Beror det på hur mycket minne man har i burken? Eller är det en begränsning i kortet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-03 01:18

Jag har Matrox RT kortet. När jag lägger in stillbiler så renderas de i realtid, även vid panoreringar etc. Men bara de typ 10 första. Lägger man in fler, så måste de renderas. Beror det på hur mycket minne man har i burken? Eller är det en begränsning i kortet?

Hummm… Lägger du bilderna i följd alltså? Typ 10 bilder efter vartandra á 10 sekunder var? Jag tycker det låter MÄRKLIGT att det INTE fungerar. Kortet borde "strunta i" vad som händer 30 sekunder längre fram i filen…  Jag har dock ganska lite erfarenhet av Matrox RT tyvärr.

Pröva att tilldela Final Cut Pro mer minne - KAN hjälpa. Jag vet att man minst ska ha 320MB RAM i burken om man kör Matrox RT + Final Cut Pro 3.

Intressant fråga om Matrox RT förresten. Om du slänger in en QuickTime film som är i säg Sorensson eller okomprimerat format i en DV-sequence i Final Cut Pro. Fixar Matrox kortet konvertering av denna i realtid till DV? (jag antar att det inte göra det…)

Även, vet du om Matrox RT fixar keying i realtid? Det är synd att kortet inte fixar realtids colorcorrection + att inget stöd för OSX finns än (funderar starkt på att skaffa ett i sådant fall).

Läs mer om realtids effekter för FCP på
http://homepage.mac.com/a_holck/

thomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-03 22:51
Citat:

quote:
Intressant fråga om Matrox RT förresten. Om du slänger in en QuickTime film som är i säg Sorensson eller okomprimerat format i en DV-sequence i Final Cut Pro. Fixar Matrox kortet konvertering av denna i realtid till DV? (jag antar att det inte göra det…)

Även, vet du om Matrox RT fixar keying i realtid? Det är synd att kortet inte fixar realtids colorcorrection + att inget stöd för OSX finns än (funderar starkt på att skaffa ett i sådant fall).[/QB]

Jag tror inte att det renderas i realtid vid konverteringar på det sätt du beskrev. Jag borde ha märkt det...

Jag har ca 2 FCP jobb om året så jag är inte så kunning och jag kan inte testa, för jag har tagit ut kortet i väntan på en OSX drivis.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-03 23:31

Till min fråga fanns en tanke… Säg att man har en videofil med alfakanal å allt… Går det då att "superimposa" denna på en annan, i realtid med Matrox RT? Jag antar att INTE går då DV inte stödjer en alfakanal i formatet… Hårdvaru konvertering låter väldigt oroligt.

En stilbild med alfa på DV-video fungerar, det har jag sett själv, men hur kul e det? Fungerar text-on-video i realtid?

1
Bevaka tråden