Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Script för att ändra Processor speed?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Script för att ändra Processor speed, finns det? Ändra mellan Automatic och Highest vore användbart.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 20:26

Den funktionen finns inte i min nya PB. Är den bortplockad?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 20:31

På min PB kan man ändra via batterisymbolen på menyraden.

Ursprungligen av Konrad:

På min PB kan man ändra via batterisymbolen på menyraden.

Ja! Det har jag inte sett. Funkar ju finfint.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 20:56

Så här ser det ut på en ny PB 15"

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 20:35

Kör 10.4.3 på nya 15" PB. Den funktionen verkar vara borttagen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 20:50

Jag har inte allra nyaste PB:n men nästan. Och 10.4.3. Jag tror inte att det är specat just för modell av maskin, det sitter i OS:et.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 20:52
Ursprungligen av Konrad:

Jag har inte allra nyaste PB:n men nästan. Och 10.4.3. Jag tror inte att det är specat just för modell av maskin, det sitter i OS:et.

Ser inte bättre ut än att det verkar vara maskinbundet. På min gamla 1,25:a finns funktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 21:02

Jamen det är väl det som det handlar om? "Längre batteritid" är väl samma sak som lägre fart på proppen och "Bättre prestanda" samma sak som toppfart?

Ursprungligen av Konrad:

Jamen det är väl det som det handlar om? "Längre batteritid" är väl samma sak som lägre fart på proppen och "Bättre prestanda" samma sak som toppfart?

jo, men på den äldre modellen så ser man orden "Highest" osv. Det är väl det han menar har ändrats.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 21:20
Ursprungligen av Konrad:

Jamen det är väl det som det handlar om? "Längre batteritid" är väl samma sak som lägre fart på proppen och "Bättre prestanda" samma sak som toppfart?

Längre batteritid och Bättre prestanda handlar i detta fallet enbart om när datorn, skärmen och hårddisken ska gå i vila.

Ursprungligen av svampmoln:

Längre batteritid och Bättre prestanda handlar i detta fallet enbart om när datorn, skärmen och hårddisken ska gå i vila.

Nä, på min ändras Processor speed också.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 21:27
Ursprungligen av Stefan Swales:

Nä, på min ändras Processor speed också.

Var ser jag det? I systeminformationen visas 1.67GHz oavsett vilket strömspararläge jag använder...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 21:17

På äldre PB kunde man ställa Processorhastigheter specifikt (Högsta/Automamtisk). Det kan man inte nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 08:33
Ursprungligen av Wire:

På äldre PB kunde man ställa Processorhastigheter specifikt (Högsta/Automamtisk). Det kan man inte nu.

Jag tror att det var i en forums.macnn.com tråd att jag läste att man tog bort valet, då man gått över till en PPC processor, i de nya maskinerna*, som går ner på en lägre klockhastighet (eller ett eller annat strömsparningsläge) när den inte är speciellt fullt belastad.
På så vis blev, bland annat, batteri-kapaciteten bättre.

*Förutom 12-tummaren då, ser det ut som, enligt Snooze.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-24 22:19

Jag kan ändra processorhastighet på min helt nya PowerBook 12" iaf, så om det är bortplockat så är det på 15" och 17" isf.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 08:44

PPC gick man väl över till 1996 eller så, det är ingen nyhet.

Ursprungligen av Konrad:

PPC gick man väl över till 1996 eller så, det är ingen nyhet.

Det miska skrev var att de gått över till en Processor som går ner automatiskt vid låg belastning, inte att det var en nyhet att det var en PPC.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 10:33
Ursprungligen av Konrad:

PPC gick man väl över till 1996 eller så, det är ingen nyhet.

-94
.....

Okej, nu har jag en 20" iMac G5 också och den är oftast på automatic, men ibland vill man dra upp den högsta hastighet. Eftersom det inte finns battri-menyn i iMac så måste man då gå in i energi-spar-inställningar. Finns det något script eller snabbare sätt att byta processorhastighet?

Det undra jag med. Har länge stört mig på att behöva gå in via systeminställnings-menyn när jag vill varva ner fläkten och gå till sängs.

1
Bevaka tråden