Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1080p ut via DVI

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har just köpt mig en 42" LCD som pallar 1080p.
Tror denna tråd passar bäst i detta forum...

Kopplade in den via en (visserligen billiga Kjell o Co) DVI-HDMI-kabel till min Macbook Pro. Men när jag ska välja upplösning kan jag endast välja "1920*1080 (sammanflätad)" vilket borde betyda interlaced, alltså 1080i om jag inte förstår fel.

Jag är tämligen ny på detta...

Klarar min Macbook Pro inte att skicka ut 1080p? eller hur måste jag ställa in den för att den ska fungera?

MYCKET tacksam för svar...

Mvh
Razmus

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 10:19

DVI (tror jag) Klarar bara 1920x1080. Det är därför Apple mfl. måste köra Dual-DVI för att få den höga upplösningen i exempelvis Cinema Display 30".

Om du ska köra 1080p behöver förmodligen du köra analogt (komponent). Det kan fungera, beroende på vad det sitter för grafikkortschipset (phew) i MacBook Pro (kommer inte ihåg). På mitt ATI till Pezen följer det med en DVI->Komponent kabel så jag kan välja pure HTDV upplösningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 10:23

Hum... Vanlig, Single-link DVI:n fixar 1920x1080 vilket är samma upplösning som både 1080i50 och 1080p25 så vad det har med saken att göra vet jag inte…

Sen undrar jag vilken skillnad det blir med att köra 1080i50 vs 1080p25. I stort sätt borde det bli same same i slutändan. Annars tror jag det är en inställning (mjukvara) som kanske saknas eller att hårdvaran (GPU:n) inte stödjer det. Vore märkligt då alla datamonitorer är progressiva.

Ursprungligen av Erik.dv:

Hum... Vanlig, Single-link DVI:n fixar 1920x1080 vilket är samma upplösning som både 1080i50 och 1080p25 så vad det har med saken att göra vet jag inte…

Sen undrar jag vilken skillnad det blir med att köra 1080i50 vs 1080p25. I stort sätt borde det bli same same i slutändan. Annars tror jag det är en inställning (mjukvara) som kanske saknas eller att hårdvaran (GPU:n) inte stödjer det. Vore märkligt då alla datamonitorer är progressiva.

Känns som att hårdvaran borde klara av det. Frågan är hur jag ställer in det i mjukvaran. Vet du någon mjukvara eller drivrutin som gör att man kan ställa in såna här saker? För PC finns en hel del vet jag, men jag är lite Mac newbie på köpet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 10:27

Component är ju till för "analog HD" som var populärt tidigare, troligen för man inte visste om DVi eller HDMI skulle blir standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 11:51

Jag precis, det "borde" funka. Jag vet att flera resencenter av Mac Mini:n som HTPC har kommenterat på ett overscan problem (man får en konstant svart kant runt bilden). Men det kan vara ett specifikt Mac Mini problem då den kör en integrerad GPU.

Det finns tredjeparts verktyg för att ställa in "obskyra" upplösningar som Apple valt att inte inkludera, jag vet dock inte vad de heter. Möjligen fixar det 1080i > 1080p också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 11:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 13:25

Vad är det för TV du köpt? Vi är nämligen på jakt efter äkta HD-apparater.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad är det för TV du köpt? Vi är nämligen på jakt efter äkta HD-apparater.

Jag har handlat en sån här från www.conrad.se

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=121621

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-08-18 19:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-19 00:32

Holy cow. Den var billig för vad man fick. Levererar den något då? Har du ex. en Dell eller Apple 20/23" att jämföra med?

Kan klart bli intressant för ett PS3 inköp senare...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-10-07 14:12

tja!! fått ordning på 1080p? Jag har en macbook och får 1080 Sammanflätad också.

Har Amoi 37".

Jag får inte till det jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-16 21:53

Fortfarande ingen lösning?

Jag sitter med en Pioneer PDP 506 XDE Plamsa med äkta HD på 50", kopplade min Macbook och jag får också svart ram.
Har provar med flera upplösningar från diverse skulla program men fick aldrig till det, bara med VGA!
Men inhandlat en 30" Cinema istället då jag tröttnade på allt och använder just Tv´n för Tv.
Hoppas iTv löser problemet kanske

  • Medlem
  • 2006-10-18 10:01
Ursprungligen av motif:

Jag sitter med en Pioneer PDP 506 XDE Plamsa med äkta HD på 50", kopplade min Macbook och jag får också svart ram.
Har provar med flera upplösningar från diverse skulla program men fick aldrig till det, bara med VGA!
Men inhandlat en 30" Cinema istället då jag tröttnade på allt och använder just Tv´n för Tv.
Hoppas iTv löser problemet kanske

http://www.99mac.se/mac-mini/103593-mini-till-en-pioneer-plasma-tv.html
Dock kör väl 50-tummaren äkta 1280x720-upplösning, eller? Men prova med det jag skrev i tråden ovan...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-01 22:41

Efter att grävt mycket i detta och även inhandlat en 37" lcd tv så har jag förstått att det ligger till på följande vis.

Alla bildskärmar (inkl lcd & plasma tv) har ett chip i sig som kallas för edid.
edid chippet berättar för datorn vilka upplösningar som skärmen kan visa.

Nu till problemet.
De flesta tillverkare av platta tvs programerar sina chip efter hdmi standard upplösningar (480p/i, 720p/i, 1080p/i) detta medför att en lcd eller plasma tv med den vanliga upplösningen 1366*768 kommer att berätta för datorn att den har 1280*720 (720p) därav den svarta ramen alt. overscan.

Det finns dock tillverkare som gör rätt.
Ett exempel på det är LG, men det finns flera.

Ett annat problem med 1366*768 upplösninngen är att antalet horisontella pixlar inte är jämt delbart med 8 och många grafikkort kan då inte visa den upplösningen. Detta har dock LG löst med att stänga av 3st pixel rader på varje sida och på så sätt ändå få en pixelmappad upplösning i 1360*768.

Ett bra tips är om ni har möjlighet, ta med datorn till tv återförsäljaren och be att få testa, så gjorde jag.

1080p standarden är dock en vanlig dataupplösning och borde därför bli rätt i de flesta fall när de tv apparaterna nu kommer.

EDIT:
Provade med vanlig DVI kabel sam Supra HDMI kablar.. ingen skillnad, fortfarande får man inte in rätt upplösning utan en svart ram

1
Bevaka tråden