Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SQL klient

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-10-17 10:56

Är det någon som vet om det finns någon vettig klient för OSX som man kan köra emot SQL Server? Eller är det något lattjo med ODBC man får roa sig med när man vill exekvera sina satser..?

Nu är jag dåligt insatt i det hela, men CocoamySQL funkar fint mot mySQL iaf.

  • Medlem
  • 2006-10-17 11:37

Jag använder Navicat mot mySQL. Fungerar ypperligt...
Vilka verktyg det finns för MS SQL etc har jag sämre koll på tyvärr... :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 13:08

Som Johan skriver är det Aqua Data Studio som gäller. Körs dock via Java vilket kan vara lite segt tidvis, men den kan koppla upp sig till de flesta stora databastyper. Finns för närvarande bara för PowerPC så kör du Intel kan den kännas lite trött. Men tolka mig rätt, det är det enda databasprogrammet du behöver.

FileMaker Pro med/utan Plugins kan tala med MS SQL Server. Då kan du göra mer roliga saker också då man i FileMaker kan bygga mycket trevliga GUI. Men för att testa SQL-satser är det lite overkill.

Om du har tillgång till en SQL Server så finns den normalt på en Windows Server, som i sin tur har Terminal Services. Det finns en Terminal Services-klient för Mac OS Microsoft Remote Desktop Connection som är mycket bra och man kan kopiera mellan miljöerna (Mac/Windows). Och då har du tillgång till alla verktyg på PC-sidan för MS SQL-server. Kanske det kan vara något?

Aqua Data Studio funkar bra med MS SQL utan ODBC:

http://www.aquafold.com/

Java-program men ändå riktigt bra. Suveränt att kunna ändra i flera olika rader i en tabell och sen när man är klar så sparar man allt på en gång istället för direkt när man byter rad som i t.ex Enterprise Manager.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-10-17 13:49

Javisst, Aqua har jag ju lekt med tidigare, tyckte den var riktigt hygglig då. Och givetvis är Remote Desktop en variant jag helt förbisåg.... där ser man vad man kan bli blind!! Stort tack!

(Filemaker har jag absolut ingen erfarenhet av alls, det får bli ett hobbyprojekt framöver att utvärdera

1
Bevaka tråden