Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PAL till NTSC?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-30 12:49

Hej.
Jag har en film filmad på dvPAL och färdigklippt, som jag har lovat att skicka till intervjupersonerna i USA.
Är det lätt att fixaen NTSC-kopia?
Finns det något sådant exportalternativi FCP, eller hur funkar det?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2002-07-30 13:53

Hej!

Du kan gå till 2-pop.com för mer info.

http://discussions.2-pop.com/forums/fcp_pal.cgi

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 05:34
Citat:

quote:Är det lätt att fixaen NTSC-kopia?
Finns det något sådant exportalternativi FCP, eller hur funkar det?

Det är relativt enkelt att göra en NTSC kopia; du ändrar i settings och renderar om den. Glöm inte 30 fps.

Problemet är hur du ska föra över den till media som du kan transportera, eftersom en europeisk kamera bara spelar in i PAL och de flesta VHS bandspelare inte heller spelar in NTSC.
Om den inte måste vara i fullformat kan du ju komprimera den och bränna den (alt om den inte är så lång: ca 3 min DV PAL ryms på en cd).

Jag brukar ta ut dem på Pal och gå till sdc och få den konverterad och kopierad till ntsc band, blir bättre än om rendrerad då du får konstiga effekter eftersom du måste skapa 5 nya framar per sekund

/Johanw

• Oregistrerad
  • 2002-07-31 11:09

Vad är sdc och hur mycket kostar det att få en kopia?
filmen är 26 minuter lång, om det spelar någon roll!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 14:04
Citat:

quote: Jag brukar ta ut dem på Pal och gå till sdc och få den konverterad och kopierad till ntsc band, blir bättre än om rendrerad då du får konstiga effekter eftersom du måste skapa 5 nya framar per sekund

True... Om man istället exporterar en "Final Cut movie" med NTSC settings och gör filmen "self-contained" med "recompress all frames" så blir resultatet bra eftersom den gör om filmen och inte bara lägger till 5 fps. Men när den är så lång som 26 min så har man ingenting för det eftersom man i alla fall inte kan få den ur datorn. Ska du komprimera den och bränna så behöver du förstås inte göra om den till NTSC först...

Film- och videoproduktionsbolag gör sånt här och de kan ta rätt bra betalt (sdc är troligtvis ett av dem...?).

• Oregistrerad
  • 2002-08-14 00:49

Kanske lite sent i denna diskussion, men ring Second Unit i Stockholm, billiga och bra! Sist gjorde jag NTSC till PAL (90 min film) och betalade 76kr +moms per st. (jag gjorde 20 st kopior)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:

Citat:

quote: Jag brukar ta ut dem på Pal och gå till sdc och få den konverterad och kopierad till ntsc band, blir bättre än om rendrerad då du får konstiga effekter eftersom du måste skapa 5 nya framar per sekund

True... Om man istället exporterar en "Final Cut movie" med NTSC settings och gör filmen "self-contained" med "recompress all frames" så blir resultatet bra eftersom den gör om filmen och inte bara lägger till 5 fps. Men när den är så lång som 26 min så har man ingenting för det eftersom man i alla fall inte kan få den ur datorn. Ska du komprimera den och bränna så behöver du förstås inte göra om den till NTSC först...

Film- och videoproduktionsbolag gör sånt här och de kan ta rätt bra betalt (sdc är troligtvis ett av dem...?).

Intressant...om jag nu har en "världsvideo" som kan spela in och konvertera till NTSC vad är då bäst? Att ta ut det med en Dazzle DV-bridge med AV-ut i PAL och koppla i den i världsvideon eller ta ut den direkt i NTSC...funkar det via Dazzle förresten (den har ju en MODE-omkopplare för PAL/NTSC)..och spela in direkt i NTSC på den eller någon annan NTSC-bandare vi har på jobbet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 01:26
Citat:

quote: Intressant...om jag nu har en "världsvideo" som kan spela in och konvertera till NTSC vad är då bäst? Att ta ut det med en Dazzle DV-bridge med AV-ut i PAL och koppla i den i världsvideon eller ta ut den direkt i NTSC...funkar det via Dazzle förresten (den har ju en MODE-omkopplare för PAL/NTSC)..och spela in direkt i NTSC på den eller någon annan NTSC-bandare vi har på jobbet.

Om videon ändå konverterar materialet finns det ingen anledning till att göra om det innan export. Om du kör ut det via DV Bridge eller kamera etc. spelar ingen roll, det är ju bara en "mellanstation" för att få det ur burken.

Har aldrig gjort det men antar att man ställer om DV Bridgen till NTSC om man exporterar en NTSCfil. Och att sen mottagarapparaten spelar in i sitt nativa system. Ska testa med Formac Studio och återkommer med svar om ingen annan redan vet bättre...

1
Bevaka tråden