Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med profilkonvertering i Indesign

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag öppnar ett dokument i Indesign CS2 som har profil eller regel som inte stämmer överens med färginställningarna, så får jag upp en dialogruta där jag kan göra konverteringar (se bifogad bild).

Frågan är vad de olika valen betyder i rutan "Monterat innehåll":
Aktivera alla profiler, Avaktivera alla profiler och Behåll befintliga uppdrag.

När ska man använda vad och vad innebär de olika konverteringsvalen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 18:59

Jo du det där är intressant.

Jag föreslår att du trycker på den andra knappen och bevara dokumentet så som det är.

Annars konverteras innehållet och det kanske inte är avsikten, kan bli färgändringar.

Alternativen i dropmenyn är ännu ett exemple på InDesigns översättning.

För monterat innehåll så kan man då välja olika alternativ. Alltså en monterad bild kan ju ha en annan profil än vad dokumentet har och då är frågan hur ska vi göra med dom.

Ändra alla bilders profil till dokumentet (inte bra just nu)

Avaktivera alla profiler (absolut inte bra, ger garanterat färgändringar)

Behåll befintliga uppdrag. Denna borde heta "Behåll befintlia tilldelningar" På engelska heter det "Assignments" som här översatts till uppdrag och inte tilldelning som det borde vara. Detta alternativ är annars det bästa, alltså man behåller bildernas individuella profiler. De kommer sen att behandlas av färghantering till målprofilen. Men eftersom det inte är helt säkert vilken målprofil vi ska välja vid export eller utskrift så är det bäst att behålla allt. Och därför är det andra valet "Ändra inte dokumentet" bättre och vi kan sen se om vi behöver göra något åt saken.

Jag anser att det är en bugg att detta val inte är förvalt så som jag menar. Så som det fungerar i Photoshop om man i färginställningarna sagt "Bevara" så borde i min mening det övre valet vara förvalt.

Janne Suhr

1
Bevaka tråden