Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBooken hittar inte min Canon EOS 20D

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-16 21:36

Hejsan!

Försökte i dag koppla in min kamera i min nya MacBook, men datorn hittar inte kameran (vilket jag trodde den skulle göra automatiskt). Har försökt googla fram lite mjukvara men har inte hittat några vettiga resultat.

Vad ska jag göra för att Macen ska hitta min kamera? Har Mac OS X Tiger, senaste uppdateringen.

Tacksam för svar!

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-10-16 21:50

Det verkar vara ett rätt så känt problem. En tråd som inte direkt ger någon lösning finns här: http://www.99mac.se/digitalfoto/98166-canon-20d-eos-viewer-utility.html?highlight=20D

Om man läser på andra forum verkar lösningen mest bestå i att använda sig av en extern kortläsare. Alternativ att installer om COMBO uppdateringen av 10.4.8

/M

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 01:02

jag satt o kollade lite i min aperture instruktions bok och enligt den ska man kunna använda det tillsamans med 20D. Kanske lite dyrare lösning att köpa aperture om du inte redan har det.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-10-17 07:43

Trodde faktiskt den missen var rättad nu. Det finns stöd för Canon Rebel (det är väl så den heter i USA?) Jag hittade ett hack som fixade det hela så att även Canon 20D skulle hittas av OsX. Jag sökte på min dator efter instruktionerna, men hittade dem inte, återkommer om jag hittar dem.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-10-17 08:27

350d

Hacket gällde 350D -

Köp en billig kortläsare på Clas Ohlsson. Sparar batteri samtidigt

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-17 10:58

Tack för era svar! Aperture låter som en lösning jag gärna skulle använda, men den är lite dyr för tillfället. Men jag får väl fixa en kortläsare då... Men jag är så van vid att plugga in kameran i datorn.

Vet ni hur det fungerar med RAW-stöd? Kommer Macen att känna igen mina .cr2-filer som bildfiler eller måste jag ladda ner något för att kunna titta på dem?

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-10-17 12:41

Du kan ju fortfarande använda Canon programvaran för RAW filerna, i annat fall så har ju både förhandsvisning och iPhoto stöd för RAW.

Jag har en 20D och det funkar utmärkt. Den kommer inte upp som en enhet på skrivborde men det ska den inte heller. Men i iPhoto så är det inga problem, kameran finns där direkt. Vill man kunna välja ut vissa bilder från kameran istället för att importera hela kortet så ska man använda Canon's verktyg.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 15:48

Var det inte så att just 20D modellen inte stöddes (till en början med i alla fall)

Är det inte 3x0D modellerna som heter rebel?

Minns inte om iPhoto hittar kameran innan man installerat Canon-programmet. Men det kanske den gör. För säkerhetsskull så kan du ju installera från den medföljande skivan, men glöm inte att ladda hem senaste uppdateringen som finns på canon.com. Annars fungerar det inte i 10.4 så bra.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Minns inte om iPhoto hittar kameran innan man installerat Canon-programmet. Men det kanske den gör. För säkerhetsskull så kan du ju installera från den medföljande skivan, men glöm inte att ladda hem senaste uppdateringen som finns på canon.com. Annars fungerar det inte i 10.4 så bra.

Hmm.. när jag tänker efter så är jag inte 100 på att jag testade iPhoto innan jag installerade Canon's program. Och du har helt rätt, de som kommer på skivan är gamla och funkar inte i senaste Mac OS.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-10-17 17:40

Nu har det trillat ner en slant...
Jag har 20D och mac förstås. iPhoto hittar den, men då måste du ställa om i inställningarna på kameran, leta upp "kommunikation" och ställ om där om det behövs. Jag skaffade en pc-card adapter till mitt minneskort. Jag använder Adobes Lightroom som jag tycker bara är så där helt super, har förstås inte provat Aperture. Lightroom är Beta4 nu och den kör till mars tror jag, så det är ju bara att ladda hem och prova, men jag kommer att köpa den sedan, kommer att vara vård vartenda öre, 30 000 ören ungefär har jag hört. Macen läser 20D:s rawformat och visar det i t.ex Förhandsvisning. Canons programvara är kass. Adobe Bridge helt ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 20:26

prova i bildinsamling, om den inte hittar kameran gör inte iPhoto det heller, men både min 350 och min 20 hittas av bildinsamling utan några Canon program intallerade, i iPhoto 6 så vet den att dina raw filer är bilder, har för mig att finder vet det liksom förhandsvisning, eller om det blev följden av iLife uppdateringen från min sida.

/Tangen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-18 14:48

Prövade att koppla in kameran i datorn igen. Den här gången fungerade det! Startade iPhoto och nu syntes min 20D där och jag kunde välja att importera alla bilder på minnet. Men det verkar inte gå så fort, det känns som att det är usb 1.1 som används, men jag inbillar mig väl...

Knäppt, men nu verkar det fungera. Tack för all hjälp!

Ursprungligen av silfver:

Prövade att koppla in kameran i datorn igen. Den här gången fungerade det! Startade iPhoto och nu syntes min 20D där och jag kunde välja att importera alla bilder på minnet. Men det verkar inte gå så fort, det känns som att det är usb 1.1 som används, men jag inbillar mig väl...

Knäppt, men nu verkar det fungera. Tack för all hjälp!

USB-hubben i Apples tangentbord är bara USB1

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-18 16:49
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

USB-hubben i Apples tangentbord är bara USB1

Va? Varför står det då så här på Apples hemsida:

Ursprungligen av apple.com/se/macbook/specs.html:

Anslutning av externa enheter
En FireWire 400-port (upp till 400 Mbit/s)
Två USB 2.0-portar (upp till 480 Mbit/s)

Ursprungligen av silfver:

Va? Varför står det då så här på Apples hemsida:

Det sitter en hubb i tangenbordet. Om du stoppat i sladden i den så blir det 1.1.
Du får bara USB 2 om du stoppar in den i en USB2-hubb (t.ex. den som sitter baki datorn).

Alltså, stoppa in kabeln baki datorn, inte i tangentbordet om du vill ha full fart.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-18 17:12
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Det sitter en hubb i tangenbordet. Om du stoppat i sladden i den så blir det 1.1.
Du får bara USB 2 om du stoppar in den i en USB2-hubb (t.ex. den som sitter baki datorn).

Alltså, stoppa in kabeln baki datorn, inte i tangentbordet om du vill ha full fart.

Jag har en MacBook! Precis som jag skrev i första inlägget och i länken ovan. Har bara två usb-portar, och de sitter på vänsterkanten och ska vara USB 2.0.

Var mer ett svar på varför Apple skriver som dom gör i relation till ditt svar om varför dom bara har 1.1 i tangentbordet.

Macbooken har USB2 ja, så du bör ha USB2-fart om din enhet sänder över USB2.

1
Bevaka tråden