Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt iMac (sept -06)

Tråden skapades och har fått 213 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nix computa!

Ursprungligen av oskard:

10 okt 2006 18:23 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point

Min har äntligen kommit till Sverige! Får väl se när den körs ut. Lite jobbigt med TNT dock, det är ingen riktigt bra tjänst för privatpersoner (om de inte sitter hemma hela dagarna). Nåja, jag har oceaner av flex att ta ut, så det ordnar sig nog.

Den har INTE kommit till Sverige....
Men TNT's bibba med Papper (Consignment) - vilken TNT behöver men inte du som kund ...öh?
DEN har hamnat på ett skrivbord i Helsingborg....

Muntert!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 21:14

Ok, min nya ipod har äntligen mött min nya 20" i Holland och på TNT:s sida står följande:
Pick up date 11 Oct 2006
Destination Goteborg
Delivery Date
Signatory
Date Time Location Status
11 Oct 2006 18:26 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Vad tror ni, hur lång tid tar det. Är det någon anledning att hoppas på fredag?

Har beställt en 20", som skickats 11 okt. hoppas den kommer i början på veckan..

Har lite svårt att uppskatta hur stor en 20" iMac är utan referens..nån som har en får gärna göra

ett inlägg, har sett en 17" imac i butik och tyckte den kändes stor. så 20" måste väl räcka mer än

väl ? ville inte dundra på med en 24.a

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-12 20:31
Ursprungligen av peterm747:

Har beställt en 20", som skickats 11 okt. hoppas den kommer i början på veckan..

Har lite svårt att uppskatta hur stor en 20" iMac är utan referens..nån som har en får gärna göra

ett inlägg, har sett en 17" imac i butik och tyckte den kändes stor. så 20" måste väl räcka mer än

väl ? ville inte dundra på med en 24.a

Om du vill se en jämförelse mellan min iMac 24" och min äldre iMac G4 15":

http://www.samlingar.com/ovrigt/iMac-iMac_2.jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 21:14

Men nu står den på mitt bord.
De försökte köra ut den igår, så den kan inte ha varit så långt bort den 10:e. Jag fick dock ta en biltur till Lapplands Väsby och hämta den, jag har inte tid att sitta hemma och vänta på att de kanske dyker upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-13 13:41

Och nu har även jag varit och hämtat ett paket på TNT. Fast det dröjer lite innan uppackning...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 23:11

Den här tråden handlar alltså om
1. Vad människor har beställt för sorts iMac
2. Hur usla Apple är på att skicka iväg
3. Hur usla TNT är på att leverera

+ väldigt mycket prat om exakt var och vid vilken tidpunkt användarens dator befinner sig någonstans i Asien långt borta från lilla Sverige. Strålande!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 12:52
Ursprungligen av oskarrr:

Den här tråden handlar alltså om
1. Vad människor har beställt för sorts iMac
2. Hur usla Apple är på att skicka iväg
3. Hur usla TNT är på att leverera

+ väldigt mycket prat om exakt var och vid vilken tidpunkt användarens dator befinner sig någonstans i Asien långt borta från lilla Sverige. Strålande!

Jo, men så är ju tråden bara för dem som beställt iMac (Sept -06)...

Har fått min 20-tummare nu och fasen va nöjd jag är. Allt funkar precis så bra som man kan förutsätta, inga döda pixlar, inga missljud etc. Om nu bara parallels fixar directX-stöd som utlovat så skulle livet vara perfekt, så skulle jag slippa bootcamp för att kunna spela eve-online

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-17 20:47

Nu är min också uppackad och inkopplad. Tyvärr är det ju inte så bra mottagning på airport, något som verkar vara vanligt.

Hur mycket låter era? Förutom det lilla bakgrunds-suset knäpper fläkten (?) också lite, är det så för alla eller är det dags att ringa apple?

  • Medlem
  • 2006-10-17 21:01
Ursprungligen av Jens H:

Nu är min också uppackad och inkopplad. Tyvärr är det ju inte så bra mottagning på airport, något som verkar vara vanligt.

Hur mycket låter era? Förutom det lilla bakgrunds-suset knäpper fläkten (?) också lite, är det så för alla eller är det dags att ringa apple?

Det där med airportproblemet har vi lyckats lokalisera till 10.4.8. Finns tråd om detta:
http://www.99mac.se/emac-och-imac/105221-svag-airport-signal-i-nya-imacen.html?highlight=10.4.8

Nej, inget knäppande från fläkten. Hdd'n låter väl lite ibland.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 12:00
Ursprungligen av Jens H:

Nu är min också uppackad och inkopplad. Tyvärr är det ju inte så bra mottagning på airport, något som verkar vara vanligt.

Hur mycket låter era? Förutom det lilla bakgrunds-suset knäpper fläkten (?) också lite, är det så för alla eller är det dags att ringa apple?

Finn dig INTE i det. Det är vanligt fel på de nya core 2 duos att fläkten går emot fläktchassit, och orsakar ett tickande fläktljud. Det kommer inte bli bättre. Du kommer bli tokig efter ett tag av det, för det är ett genomträngande ljud som hörs i hela rummet.

Jag fick min imac utbytt pga detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-18 21:09

Så, nu har jag pratat med apple och de bad mig skicka tillbaka den så får jag en ny. Skönt såklart, fast lite surt attt lämna ifrån sig datorn. Som tur var hade vi inte hunnit fylla upp den så mycket så det är inte så mycket att backa up och göra om.

Någon som vet hur långtid tar det att få en ny maskin? Skickas den först när den här kommer fram?

Jag fick ett ärendenummer och ska ringa apple-store imorgon. Det är TNT som kommer och hämtar igen har jag för mig att jag läst i någon tråd Hoppas det går snabbt.

Min ligger i helsingborg, eller är förhoppningsvis på väg mot sthlm

Datum Tid Ställe Status
18 okt 2006 18:54 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
17 okt 2006 19:25 Eindhoven Shipped From Originating Depot
17 okt 2006 15:59 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
17 okt 2006 15:36 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-21 22:04

Nu är den uppackad och klar. Den är STOR, mycket stor. WOW!!

Jag hämtar ut min hos min lokala applehandlare nu på fredag 27:e (lönedag)
Är tillfälligt fast på en pc då min gamla mac blev stulen..... ooooh lidandet....

japp, nu sitter jag framför min 24". precis som gunnar b skrev, den är stor, mycket stor. jag har suttit och bara stirrat på den i 15 minuter. mäktigt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-22 11:35
Ursprungligen av anders gbg:

japp, nu sitter jag framför min 24". precis som gunnar b skrev, den är stor, mycket stor. jag har suttit och bara stirrat på den i 15 minuter. mäktigt.

och ljusstark. Jag har varit tvungen att dra ner ljusreglaget till c:a 15% annars hade det varit läge för solglasögon.
Jag har min gamla 19" CRTskärm stående bredvid. Jag bara undrar: Hur har jag stått ut?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-28 23:30

Beställde just min 24" iMac...

Svider i lädret, men smeker sinnet... levererar de på en söndag, månne?

Helt jsukt nöjd med min.
Jag är stört glad över att min 24" har inga av de problem som beskrivs på forumen nu.

Beställde en iMac 20" i slutet av förra veckan. (uppgraderar ifrån en iBook G4/800 så speedbumpen för mig kommer ju vara rena extasen..)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-29 12:59

Uhhhhh

Alla köper nya Maccar men jag har ingen än! Fy och tvi!

Är det någon snäll här som köpt en ny iMac och tänker bli av med sin gamla, kontakta mig på boris91@gmail.com så tar jag hand om eran gamla trotjänare. Har inte råd med att köpa en Mac Mini ens, så en G4 till exempel skulle vara mycket uppskattad!

Jag ser gärna att den iallafall är en G3a och uppåt.. Hoppas på ett mejl snart

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-12-01 13:39

Då har jag också beställt en imac..Blev en 24 tummare med 2gb ram,256mg grafik och 750gb hårddisk!. Blir härlig julklapp:)

TNT var här i måndags när jag var i skolan och när jag ringde tillbaka 10 min efter att budkillen försökt nå mig (satt i ett möte) så var det tydligen försent. Han sa att jag skulle hålla mig hemma och datorn skulle levereras idag innan kl 16. Nu har jag hoppat över föreläsningar och väntat hela dagen när en kvinna från TNT ringer och undrar om jag är hemma imorgon för leverans! När jag förklarar situationen så beklagar hon bara att alla bilar redan kört och att jag kan hämta den själv på Landvetter om jag vill. Jag har obligatoriska föreläsningar hela dagen imorgon så det är bara att cykla ner till flygbussen i regnet och hosta upp 140:- för en bussbiljett.

Jag har mailat apple och begärt ersättning för resekostnaden. De kan väl inte begära att man ska sitta hemma hela veckan och vänta på ett paket som eventuellt dyker upp på obestämd tid. Hur kommmer det sig att alla andra fraktbolag kan ringa först och bestämma tid?

Beställde en 24" förra veckan.
Shipped to FALKENBERG, SE 02 Dec 2006
Estimated Delivery Date 13 Dec 2006 (Subject to change)
Current Delivery Status In Transit to Customer - Shipment Delayed 05 Dec 2006

Ahhh, hoppas jag får den innan jul bara... :S

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 14:52

Vill bara säga att all oro att det skulle vara trasiga pixlar och att den skulle brumma, dålig skärm etc försvann så fort jag packat upp den
Min 24" är sooo fantastic:cool:
Kan inte leva utan den. Fattar inte hur jag överlevt innan.

någon som vet vilket land iMac tillverkas i?

japan. som allt annat designas bara i californien tror jag.
Har inte heller fått min :/

min kom från Irland tror jag.
köpte en iMac för ett par veckor sedan.. fräscht värre

  • Oregistrerad
  • 2007-02-22 15:15

Har nu beställt min första mac.
Känns jätte kul! Ska bli kul att få sätta tänderna i något nytt.

Det blev en 20" med 1,33 Ghz, 2 gig minne och 256mb grafik samt trådlös mus och tangenbord.

Var en trevlig omväxling att regeringen hemma blev glad över ett teknikinköp. Ville ha en 24" först, men där gick gränsen för vad jag fick igenom (hon tyckte det räckte med en 17").

Max 2 veckor sa dom i affären... blir 2 låååånga veckor.

Bevaka tråden