Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera en disk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-13 14:13

Jag är nybörjare på mac, men kan en hel del om pc. Till pc använder jag acronis för att kopiera en disk. Finns det något program till mac som jag kan använda på samma sätt. Super duper har jag använt, men finns det något sätt att bota på en skiva så inte hela operativet måste vara igång när man kör kopieringen.

/add5

Vill man inte använda SuperDuper finns CarbonCopyCloner. Jag antar att det är hårddiskar du vill kopiera?

Din sista fråga förstår jag inte alls. Vill du kunna boota datorn från en cd/dvd innan du gör en kopia?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-13 18:49

Jag tror jag förstår frågan - önskemål finns att datorn startar med en CD/DVD som startskiva, troligen för att innehållet på den interna hårddisken ska kunna kopieras rakt av (vilket väl inte är möjligt då systemet är igång).
Svaret, däremot, får någon annan stå för.

Jo, det är möjligt trots att systemet är igång. Så fungerar CCC och SuperDuper. Jag har inte haft något problem att klona startskivan till en extern disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 23:44

Jag har alltid använt CCC eller Apples återställningsprogram. Inga problem alls.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-14 00:55

Så bra, då har jag lärt mig något även i dag.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-19 14:02

Har följt tråden, alla har rätt i att Bombitch CCC eller SuperDuper! funkar utan problem. Fördelen med det som add5 efterlyser är snarare hastighet än ökad stabilitet. Om man ska trycka ut en ny image på många macar så är varje halvtimme man sparar mycket värt. Tyvärr har jag inte något bra tips, men tänkte lägga till följande fråga:
a) Hur startar man upp för att komma till terminal mode innan man går in i det "grafiska"
b) Finns det något bra disc copy kommando med parametrar som man kan använda där och få med sig allt snabbt?

/Buddha

1
Bevaka tråden