Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX har segat ned sig

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag upplever hela systemet som segare än vad det var för ett par dagar sedan. Tex när man minimerar saker ned till dockan så ser man att det inte flyter lika fint som tidigare och dashboard tar mycket längre tid på sig att ladda upp alla saker. Det enda jag kan komma på att jag har gjort på senare tid är att installera Office 2004 men det ska väl inte ha nått med saken att göra?

Finns det något man kan göra i OSX för att snabba upp systemet lite?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 16:35

Swappar den mycket? Väntar maskinen på något? I/O?

top och iostat är en bra start.

Vad gör de programmen då?

Till Office 2004 har det nog hunnit komma 4-5 uppdateringar, lika gott att uppdatera även dom... kanske gör det någon nytta. Använd det medföljande "Microsoft AutoUpdate", gör en omstart och se om det hjälper.

Kör du Intel-Mac?

Varför skulle man inte misstänka Office för att lasta ner maskinen? Det är knappast program som är kända för att vara resurssnåla, och du säger själv att det är det som ändrats.

Annars skulle jag prova detta:
- Starta om. Det kan vara frågan om minnesläckor i dåliga program som gör att minnet tar slut.
- Ont om minne? Har du under en gig?
- Uppdatera Office, som sagt, det kan ha betydelse.

Har uppdaterat office nu. MInnet är på 2 gig så där tryter det inte. Testade starta om och då var det bra igen men när jag körde excel senare så blev det segt igen. Är inte office gjorda för intelmac än kanske? Det är ett kallkylprogram som jag är i störst behov av de andra officeprodukterna har jag redan program som erstätter.

Finns det något annat som ni kan rekommendera? Den måste kunna exportera kalkylblad till websidor.

• Medlem
  • Nacka
  • 2006-10-20 17:54

nä - office "emuleras" fortfarande...

Testas Googles Docs & Spredsheets - osäker på html-export på kalkybladen men ordbehandlaren har det vill jag minnas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-22 14:23

Kan säga att jag upptäckte att GeekTools helt plötsligt tog lejonparten av min processorkapacitet (iMac duo 2,0) jag har fått en ny dator sedan jag tog bort det!

Kör top (i terminalen) eller Aktivietskontroll (ligger i applications/utilities), för att se vad det är som drar resurser!

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-22 14:24

Kanske skall påpeka att mitt GeekTools var Power PC-kompilerat!

Vänligen, Ylan

Ingemar Ragnemalm,
Men eftersom OS X är "bossen" över minnet borde det väl räcka att avsluta programmet som läcker minne för att få tillbaka det?
Behövs verkligen en omstart?

Vore ju gött att slippa det....

Mitt OSX (.4.8) har också börjat sega ned sig. Detta efter några timmars användning (iTunes, lite surf samt nån torrentsnedladdning. Inget office för mig alltså). Jag märkte det först på dockan som blev väldigt ryckig. En omstart fixar till det, men det känns ju inte så kul. Har en Mac mini G4 med 512 Mb som funkat fint i 1,5 år, fram tills detta i går. Bild 2 visar minneshanteringen före omstart och bild 3 efteråt. Bara Finder igång i båda fallen. Om ett dåligt program "läcker" minne, hur tar man reda på vilket?

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 04:41
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Mitt OSX (.4.8) har också börjat sega ned sig. Detta efter några timmars användning (iTunes, lite surf samt nån torrentsnedladdning. Inget office för mig alltså). Jag märkte det först på dockan som blev väldigt ryckig. En omstart fixar till det, men det känns ju inte så kul. Har en Mac mini G4 med 512 Mb som funkat fint i 1,5 år, fram tills detta i går. Bild 2 visar minneshanteringen före omstart och bild 3 efteråt. Bara Finder igång i båda fallen. Om ett dåligt program "läcker" minne, hur tar man reda på vilket?

Kör top i en terminal eller liknande program o försök lista ut vad som tar mest minne, du kan även hålla koll på siffrorna o se om de ökar massor med tiden.

Ursprungligen av Hagge:

Kör top i en terminal eller liknande program o försök lista ut vad som tar mest minne, du kan även hålla koll på siffrorna o se om de ökar massor med tiden.

OK. Förklara lite utförligare bara. Jag är ingen terminal-människa. Vad är top?

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 17:50

Öppna en terminal, skriv top.

ps auxw kan vara användbart också om det nu är den syntaxen de använder, annars ps -ef respektive ps -eff om jag inte minns fel.

Kan säga att i mitt fall så var det microsofts autoupdateprogram som låg och tuggade i bakgrunden och som startade vid uppstart. Sedan jag tagit bort det så har jag inte upptäck något problem alls

1
Bevaka tråden