Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX på G4

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har äntligen lyckats köpa en G4.a och tänkte att nu ska jag äntligen kunna få prova sys 10 på allvar efter att inte ha lyckats på min G3a, men inte.
Jag försökte med 10.2 och när den faktiskt börjar installera filer så händer en av två saker: antingen dyker den till firmware och säger att den slutat på grund av orsak 0, eller så säger den i själva inställningsprogrammet att "installationen har avslutats därför att" . Just avbrutet mitt i en mening, och jag får göra hårdvaruomstart.
Jag försökte också med 10.3.5 med i stort sett samma resultat.
Jag har läst igenom instruktionerna och inte hittat nåt annat än att det skulle kunna vara så att bildskärmskortet är inte original. Det är ett ATI Rage 128Pd. Kan det spela roll? Eller vad kan?

G4:an är en blågrå med 512 ram och 2x500mhz proc.

Hjälp någon?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-10-19 21:10

Kolla att du har denna firmware:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120068

Om inte så uppgradera. Läs instruktionen noga.

Om grafikkortet är ett flashat PC-kort så kan det vara orsaken annars.

Jodå, det här gjorde jag innan, etm det var rekommenderat i instruktionerna. men tack för tips.
Är ATI Rage ett flashat pc-kort?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-19 23:49

Ta det lugn och börja med de små felen

Kan du köra något alls? Har du 9.x så testa det innan du ger dig på hårdvaran. Vi kör ganska många G4:or med ATI Rage kort. Processor hastighet från 400 mhz och uppåt hela vägen.
Funkar med alla 10.x.x versioner pRova att testa med ett annat kort annart. Är du helt säker på att firmwareuppdaten blev helt rätt. Sks vara enkelt men är svårt ibland.
Ser fram mot dina inlägg
Lycka till:cool: :rolleyes: :">

Den funkar utmärkt med sys 9.1 och 9.2.2.
Provade idag 10.2 igen och fick när den börjat installera filer reda på att "Fel inträffade när programpaketet skulle". "Försök att installera igen". Jag installerade igen, med radering, och då vid ufr samma tillfället dök den till firmwareläge och talade om at "The installer has quit due to an unexpected error. (exit code 0)" "Please restart your computer" Samma varje gång.
Sen tog jag 10.3.5 och gjorde inst. med radering etc. och den kom ända till Bassystem el 2, Installerar filer 98%. Sen tyckde den att "Fel inträffade när programvaran skulle installeras" "Försök att installera igen". Längsta hittills.

*suck*
Ska jag ta bort ATI rage-kortet och prova? Jag har inget annat kort att sätta i.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-21 11:38

Skulle det kunna vara CD/DVD-läsaren som strular? Den kanske är gammal och trött?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-21 12:00

Ta bort kortet, installera, starta om, stäng av, sätt in den igen, starta

Tack för tipset, men om jag tar bort ATI-kortet så har jag ju tekniskt sett inget skärmkort alls, och ingenstans att stoppa in skärmen ju...
Skulle det f.ö. kunna hjälpa att installera på en helt 'egen' hd, istället för en partition på 7.8GB som jag gjort hittills?

(Dags att svara mig själv:)
Jag tror inte att dvd-spelaren är trött. Den funkar med andra installationer etc.
Det hjälpte inte att installera på en större icke partitionerad hd. (Griper etr halmstrån)
Jag kan alltså inte ta ut ati-kortet etm jag inte har nåt annat skärmuttag.
Jag har i ren desperation kört installation via xpost facto. För 10.2 blev resultatet exakt samma, för 10.3 dök det och fick 'panic'.

Är det ingen som har några fler halmstrån? Please!?

1
Bevaka tråden