Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad för kabel till denna port?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad ska jag använda för kabel för att koppla till denna "Digital Out" port (den längst till höger)?

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-10-19 22:15

Ojj svprt att se, kan det vara någon form av koaxial digital kabel? Finns det inget produktnamn på ljudkortet? Då orde du kunna läsa dig till det någonstanns på nätet via goole

//Filip

Ursprungligen av Filip:

Ojj svprt att se, kan det vara någon form av koaxial digital kabel? Finns det inget produktnamn på ljudkortet? Då orde du kunna läsa dig till det någonstanns på nätet via goole

//Filip

Koax är det inte. Har testat och den kontakten passar helt sonika inte. SItter löst och rangligt.

Kortet är ett "Creative SB Audigy 2 ZS". Manualen ligger på CD-skivan som följde med. Men den CD-skivan hittar jag inte
Provade söka på nätet men efter 10 min gav jag upp. Ingenstans stod det vilken kabel jag skulle använda.

  • Medlem
  • 2006-10-19 22:56

Troligtvis en sån här doning:

Benämns nog oftast som "Optisk fiberkabel 3,5mm"

/Jonas

Ursprungligen av Toett:

Troligtvis en sån här doning:

Benämns nog oftast som "Optisk fiberkabel 3,5mm"

/Jonas

Hmm, hur kan det vara optisk om den ser ut sådär i andra änden? Skumt. Förutsätter att du menade att den högra änden på bilden är den som ska in i kortet. Hmm.

PS. Tvivlar inte på att den är optisk, mer en sidoreflektion

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-19 23:40
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Hmm, hur kan det vara optisk om den ser ut sådär i andra änden? Skumt. Förutsätter att du menade att den högra änden på bilden är den som ska in i kortet. Hmm.

PS. Tvivlar inte på att den är optisk, mer en sidoreflektion

Det är en liten fiberledare längst ut i spetsen.

Ok, hade fått mental härdsmälta. Hittade en liten hjälpreda på Creatives hemsida. Där står det att porten är en "CD_SPDIF - digital linjeingång via 2-stifts Molex-port på kortet"

Är det då den kabeln jag ska använda? Den som Toett föreslog?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-19 23:55

Kabeln som Toett föreslog är en Mini Toslink-Toslink. SPDIF är själva överföringsstandarden.

Det var ett tag sedan jag hade ett sådant där kort och de där minitoslink-doningarna var inte så vanliga då. Låna en sån där kabel och prova vet jag.

Fick detta förslag på en annan site:

"Skaffa en 3.5mm -> stereo eller mono RCA adapter (siba/onoff/kjell.co brukar ha dom).
Sen en 75 Ohm's vanlig digital coax kabel.
Alternativt en 3.5mm -> stereo/mono RCA kabel så länge den har 75 Ohm i motstånd. "

Vad tror ni om det?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-20 09:49

Jag hade kvar dokumentationen på datorn tydligen. Enligt den så är det någon märklig DIN-adapterkabel du ska använda. Se bifogad fil. Det är nog troligt att det funkar om du lyckas hitta en sån där RCA-adapter också, DIN jack finns väl knappast på din förstärkare? Sen tror jag att du måste ställa om till "2-channel stereo" på högtalarinställningar för att du ska få ut en digital 5.1-signal. Du får prova dig fram.

EDIT: Det verkar var en sån här adapter du ska ha om du vill köra RCA:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=204650

Anslut sedan från förstärkaren till adaptern med en vanlig rca-kabel.

Senast redigerat 2006-10-20 10:11
Ursprungligen av rhesus:

Jag hade kvar dokumentationen på datorn tydligen. Enligt den så är det någon märklig DIN-adapterkabel du ska använda. Se bifogad fil. Det är nog troligt att det funkar om du lyckas hitta en sån där RCA-adapter också, DIN jack finns väl knappast på din förstärkare? Sen tror jag att du måste ställa om till "2-channel stereo" på högtalarinställningar för att du ska få ut en digital 5.1-signal. Du får prova dig fram.

EDIT: Det verkar var en sån här adapter du ska ha om du vill köra RCA:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=204650

Anslut sedan från förstärkaren till adaptern med en vanlig rca-kabel.

Sånna där rackare har man ju liggandes lite överallt. Läckert. Då ska jag prova i helgen o se om man får det att funka.
Egentligen är det ett rätt döfött projekt detta iofs. Har burit ut min Dell (XPS) i vardagsrummet för att använda som Media Center. Ja, jag vet. Men jag diskuterade länge med mig själv. Att bära ut G5:an till vardagsrummet kommer inte på tal. Måste ha högre upplösning än 1024*768 när jag ska klippa film och sitta i Photoshop. Så koppla G5:an mot Plasman går helt sonika inte.
Dellen använder jag bara till nöjesgrejjer som går göra i "låg" upplösning. Framförallt filmvisning. Och musikuppspelande.

Den får duga till jag köper en HTPC i en inte allt för lång framtid. Frågan är vad det blir för nått. Apple verkar komma in på marknaden lite grann. Dom kanske kommer med en snygg lösning så småningom. Typ iTV2

1
Bevaka tråden