Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Bootar inte!!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 21:04

När jag skulle byta användare via Fast-User Switch blev skärmen helt blå, och inget hände. När jag started om datorn (den hårda väggen) kunde den inte boota! Den kom inte längre än halvvägs genom "Startar OS X" dialogen, och sedan blir skärmen blå! Jag har använt Skivverktyg för att kontrollera hårddisken, men fann inga fel. Alla mina filer finns kvar, tack och lov. Just nu överför jag dom till min farsas dator via FireWire Disk Mode. Jag har testat allt jag vet, men kan inte få datorn att starta! Snälla, hjälp!

Jag har en känsla av vad som kan ha strullat till det... Front Row Enabler... det stod att detta kunde hända, men jag är en sådan äventyrare att jag struntade i det...

För övrigt, om jag måste installera om OS X, vad gör jag för att behålla mina filer? Om jag använder Archive and Install, kommer filerna i mappen Användare/Delat att sparas? (Det är där jag har mitt iTunes biblioket). Och vad händer om jag bara kör Uppdatera? Det gör inget om alla program, etc. går förlorade, men musiken i Användare/Delat och Dokumenten och Bilderna i min hemmapp vill jag ha kvar!

Kör Mac mini G4 med OS X 10.4.8. Köpt datorn med 10.4 Tiger.

Till slut, ursäkta att jag ställer så många frågor, men det är lite jobbigt att datorn, efter ett praktisk taget felfritt år helt plötsligt inte bootar!

Senast redigerat 2006-10-23 12:48

Prova att starta i verbose och rapportera hur långt starten går!

Ge datorn en känga så kanske den bootar!

• Oregistrerad
  • 2006-10-20 11:38
Ursprungligen av star-affinity:

Ge datorn en känga så kanske den bootar!

Tja, det är värt ett försök!

Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Prova att starta i verbose och rapportera hur långt starten går!

Jag started den i Single-User Mode (Cmnd-S) men jag kom inte så långt, eftersom jag inte ville råka radera något; jag är inte så bra med textterminaler! Men som sagt, den kommer halvvägs genom "Startar OS X" rutan, den med en status bar (svenskt ord??). Men jag kollar vad som händer med verbose.

Men det viktigast för mig är att inte radera Användare mappen. Sparas den i Arkivera och Installera om jag behöver installera om OS X?

Jag har en litet jobbig idé som inte involverar några terminaler och nix-tugg utan bara massa tid.
prova Carbon Copy Cloner (CCC)
http://www.bombich.com/
Kopiera hela rasket i befintligt skick till en diskimage på farsans burk eller någonstans där du har massa giggar över, för det har man väl ;p .
Sedan kan man ju prova olika varianter på ominstallationer. och jox, man har ju en kopia på rasket. OK ingen finlirarlösning.
Du borde se vad ett verktyg som onyx kan åstadkomma när du kopplar in hådisken via farsans burk. Kanske finns behörigheter att fixa, eller sånt. Via onyx http://www.titanium.free.fr/ , eller cocktail kommer man åt en massa systemkommandon på ett grafiskt och fint klick och kör vis.
Men ta det lungt. Det brukar finnas en lösning, på internet eller när man tänker efter vad man gjort.

mr

PS!
Jag städade ur ett system med hjälp av CCCloner som hade massa mysko saker igång som QTS-Server och inte ville fungera som det skulle. Genom att göra en fullständig backup av systemet, och sedan kopiera tillbaka det, med förvalet att bara låta orginal osx-systemfiler skrivas, i övrigt så kopierades användare och programvara i sin fullständighet.
På det viset fick jag tillbaka ett rent system utan strömmande server som låg och spökade, plus att en del annan lekstuga som proppats i och glömts bort försvann. Mycket bra, inga förkunskaper, bara instruktionerna från bombich hemsida och ccc-manualen.

• Oregistrerad
  • 2006-10-20 19:14

Jag löste problemet genom att installera om OS X med Arkivera och Installera. Allting som jag vill ha kvar (Program, inställningar, musik, bilder, etc.) var kvar. Jag var väldigt överaskad när allting funkade som förre problemen.

Bra att det fixade sig. En idé hade annars varit att kolla hårddisken med DiskWarrior och sen köra senaste kombo-uppdateringen för OS X.

Single-User mode är inte samma sak som verbose-mode. cmd-V ska man hålla in, och den visar uppstarten i text. Då kan man se var den stoppar.

1
Bevaka tråden