Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Hur kan man enklast räkna dagarna mellan två datum i PHP?
2006-10-20 - 2006-10-17 ?
Vill få fram antalet dagar mellan dessa två ovanstående datum. Försökte med alla möjliga metoder men får inte fram rätt värde.
iofs borde du ta absolutbeloppet på $deltaDate, så kan du ju mata in i vilken ordning du vill det är ju lika långt mellan ett datum som ligger framför som ett som ligger bakom
Jag förstår inte riktigt hur sommar- och vintertid kom in i resonemanget. Kan nån förklara hur det skulle påverka?
Om du exempelvis vill ha reda på antalet dagar mellan 1:a mars till 31:a mars, kommer du troligen få ett resultat som säger något i stil med 30.95833333. Förväntar man sig ett heltal är det lätt att bara kapa av decimalerna, vilket ger 30 dagar... alltså blir räkningen fel på en dag. Nu antar jag att iofs att funktionen ska vara generell och kunna återanvändas och appliceras på alla typer av datumberäkningar.
Ja, det har inte med tidzonen att göra utan bara övergången mellan sommar- och vintertid. Om man tar min första kodsnott ovan (den utan round) och tar dagens datum och en månad framåt (dvs till när det är vintertid) får man inte ett heltal utan ett decimaltal ungefär som Timber visade.
En av dagarna från nu och en månad framåt kommer nämligen inte att ha 24 timmar och därmed går inte ekvationen jämnt ut.
Det finns ett datumformat som kallas julian day count, som är mycket lättare att räkna med. Man slipper alla skottdagar, olika långa månader osv. Julian Day är ett heltal, det antal dagar som passerat sedan första januari år 4713 f.kr.
Så länge du inte har olika tidszoner att räkna med, tycker jag det är lättast att ha alla datum som jd internt i programmet, och bara konvertera till gregoriansk kalender när man skall skriva ut ett datum.