Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programval för korsordskonstruktör

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Neeeej!
Förlåt att jag inte hörde av mig Täpp, men jag blev sur. Inte på dig så klart, utan på InDesign. Jag gick och kollade på Seinfeld istället, för det är roligare att skratta och vara glad.

Några av problemen hittills:

1. Dina instruktioner fick jag omtolka, för min testversion är på engelska. Rutmönstret gjorde jag på ett annat sätt än du beskrev. Hoppas att det blev rätt ändå.
2. Det kom inte upp någon bild när jag skulle klistra in den. Efter några försök upptäckte jag en liiiten röd prick. Jag provade att klicka på den för att markera den och sen ta bort den, men då kom bilden upp! Oooloooogiskt! Jag är bra på att tänka logiskt och brukar kunna klura ut hur man ska göra på så sätt. Men det här programmet är inte logiskt! Men det kanske är för tidigt att döma ut det efter att ha försökt en enda gång...
3. Jag fattar icke hur jag ska markera två celler (eller flera) på samma gång. Det brukar ju gå med Shift eller Ctrl i olika program på PC:n.
4. Det värsta: Zoomningen är out of control! Jag är van vid att i Corel DRAW ställa muspekaren vid det område jag vill zooma in och sedan scrolla med mushjulet. Då brukar programmet zooma in där jag vill. Men inte i InDesign! Det zoomas lite hur som helst, och inte ett dugg kontrollerat. Tur att jag inte har betalat för programmet än. Arrrggh!
5. Det är fler saker som har krånglat, fast jag inte har kommit längre än att jag har dragit upp rutorna och försökt lägga in en bild. Jag sitter framför PC:n på jobbet nu, så jag kommer inte exakt ihåg vilka de andra problemen var. Min testversion av InDesign går ut när som helst, om det inte redan är för sent. Jag har hittills inte varit på humör för att försöka mig på ovanstående igen. Men jag borde försöka, för i PC:n fortsätter CorelDRAW att krascha. Ger du privatlektioner, Täpp?? Jag är för otålig för att sitta och försöka lära mig på egen hand. Jag är ju inte ens varm i kläderna när det gäller att använda en Mac... )

Jag har inte provat iChat, men jag ska testa när jag kommer hem. Tack för tipset och för att du är så snäll! Hoppas att du inte satt och väntade vid chatten, jag ville prova att lösa problemen själv och sen blev det för sent på kvällen.
/Anna

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-19 15:07
Ursprungligen av Anna Västerås:

Neeeej!
Förlåt att jag inte hörde av mig Täpp, men jag blev sur. Inte på dig så klart, utan på InDesign. Jag gick och kollade på Seinfeld istället, för det är roligare att skratta och vara glad.

Några av problemen hittills:

3. Jag fattar icke hur jag ska markera två celler (eller flera) på samma gång. Det brukar ju gå med Shift eller Ctrl i olika program på PC:n.

/Anna

Nu var det länge sedan jag använde InDesign, men det brukar vara Apple+markera som gäller.

1. Vi kan kolla sen
2. Vet inte vad du lyckats med där men det låter nästan som du klistrat in en superliten bild och att du sett de röda hörnmarkeringarna. Men varför klistra in bild? Om du öppnar mappen där du har bilden och helt enkelt släpper in den på papperet... vad händer då?
3. Klicka i en cell och dra
4. Du kan trycka ner Kommando + mellanslag för att få fram förstoringsglaset. Rita sen en ruta runt den yta du vill blåsa upp i hela fönstret. Det finns fler zoomtricks men hinner inte just nu
5. Kontakta mig på chatten på kvällstid så kan vi få igång fjärrundervisning. Du har väl bredband?

Hej igen!

2. I Corel brukar jag bara kopiera bilden från Utforskaren och sen klistra in den i Corel via Ctrl+C och Ctrl+V. Det funkade inte att göra så som du skrev, det blev bara den där röda pricken. Jag tror inte att det var en miniatyrbild, för bara jag klickade på pricken så kom bilden upp. Jag drog alltså inte i "handtagen" för att göra bilden större. (Jag vill förtydliga att jag inte är korkad när det gäller datorer)
3. Nej, det är inte celler som ligger bredvid varandra, det vet jag hur man markerar. Jag ska testa Rhesus sätt när jag kommer hem.
4. Det tipset låter bra och smidigt. Ska testa! Nu börjar jag bli motiverad igen, för zoomningsproblemet var det som var mest irriterande.
5. Ja, sedan ungefär en vecka tillbaka har vi Telia 2Mbit/s. Räcker det? Det är swoosh-snabbt för oss som är vana vid modem med en trasig kabel som hoppar ur datorn vid de mest olämpliga tillfällen.

Vi hörs! /Anna

2. Detta är en PC-manöver så du får skälla på Mac OS i så fall. Filer du kopierar i Finder kan du klistra in på andra ställen i Finder men inte inne i program. Det indesign klistrat in är troligen en liten ikonbilden för filen. Dra filen in på papperet and do it the Mac way please...

3. Jag tror jag kan säga med rätt stor säkerhet att du inte kan markera spridda celler

5. Det räcker

Tack för lektionen Täpp! Din hjälp har varit ovärderlig. Jag återkommer garanterat med fler frågor! Synd att prov-versionen gick ut så att jag inte kunde testa allt direkt nästa dag. Men lite ska jag väl komma ihåg i alla fall! Ha det så bra så länge! /Anna

No problemo. Testa att dra ner demon på en annan dator eller i ett annat användarkonto så du kan repetera lite.

Bevaka tråden