Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut, DV och strul!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 14:13

Jag har ett mycket irriterande problem. Jag läser in VHS:er via en DV-converter in till Final Cut Pro. Programmet har version 3.02 och DV-convertern är av modell Directors Cut.

Problem upphöjt i två
Vad som händer är att filmerna till synes läses in korrekt. Dock händer det OFTA att vid uppspelning av filmen i Final Cut så "piper" det kostant (FCP indicerar att ljudet måste renderas). Det är ganska självklart att den gör så här eftersom ljudet, när detta händer, INTE håller 48.000 Khz. Den kan vara allt från 47.996 kHz, 47.998 kHz och (nu senaste filmen) 48.016 kHz. Blir inte klok på det här…

Tillägg: Läste precis in ett till band… Ljudet kom in i formatet 47.985 kHz…

Jag har prövat att läsa in lite olika band med både QuickTime 6 och 5 installerat i OSX. Verkar vara samma problem med båda.

Det stora problemet är att visa filmer hackar när de senare spelas upp i QuickTime Player… Att sen exportera ut dem via FireWire strular också då det inte är 48.000 khz! Gha gha gha

För att göra saker ännu jobbigare så har jag tidigare läst in nära 900 filmer i Final Cut 1.25 på samma maskin i OS9… Där fanns inga sådana här problem. Nu har vi gått över till X och problemen börjar rulla in…

[ 08 Augusti 2002, 14:42: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 14:59

Graaaag… nu verkar den få för sig att tappa rutor också… ARGH! FCP säger att det senate DV-klippet jag loggat in är 2.5 MB/s… Något är VÄLDIGT fel här…

Jag fick liknande problem när jag provade QT6 beta tillsammans med Final Cut under X. Med QT5 funkade fint. (QT6 final fanns inte då, så det kunde jag inte prova.)

Har inte stött på problemet själv men det är inte så att du har Quicktime 6 installerat? Den är icke kompatibel men FC än.
Kolla in: Apple Quicktime Req...

jobbigt problem.

under föutsättninga att du kör qt5:

1. audioplayback ska vara på low,

2. audio sync kompensator skall vara på off, omdu inte använder en canon camera som capture

3. inte digitalisera över tidkodsbrott, (kolla noga det går att missa)

4. ha separat disk för renderfiles ,och den andra för capture scratch.

5. funkar inget av ovanstående:
duplicera projektet , försök igen

6. installera FCP 3.02 under 9.2.2 och kör därifrån. OSX buggar fortfarande mycket mer än 9.2.2:an enligt många. viktiga projekt= os9.
ditt projekt går att öppna under 9 om du lägger själva projekt ikonen på program ikonen.

7. hur har du installerat dina diskar? har du 2st i datorn eller har du en annan lösnng?

testa och skriv tillbaka,

lycka till

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 20:16

Tackar för alla svar! Får pröva lite imorgon!

Kommentarer
Ja, jag har gått tillbaka till QuickTime 5.06 eftersom jag trodde felet kunde ligga hos QuickTime 6. Dock förändrades inget.

1. audioplayback ska vara på low
Okej… denna tror jag är satt på high faktiskt.

2. audio sync kompensator skall vara på off, omdu inte använder en canon camera som capture
Vet inte om jag har denna inställning… Kör som sagt genom en DV-converter från VHS:er så… Var ställs det in?

Ännu en gång… kör genom en DV-converter. Vet inte exakt hur den hanterar hela grejen med tidskoder. Läser på Directors Cut:s hemsida att den synkar ljud genom bilden på nått sätt, men original tidskoden går förlorad.

Huuummm… okej… jobbigt. Då får jag ta startup-disken för renderfiles och det ska man ju egentliggen inte ha.

Okej

6. installera FCP 3.02 under 9.2.2 och kör därifrån. OSX buggar fortfarande mycket mer än 9.2.2:an enligt många. viktiga projekt= os9.
ditt projekt går att öppna under 9 om du lägger själva projekt ikonen på program ikonen.

Kom aldrig till det idag, men det skulle inte förvåna mig om allt fungerar som det ska i OS9. Generellt sätt är jag ganska missnöjd med Final Cut för OSX. Jag kan ex. inte ens batch-exportera fler än fyra DV-filer över nätverekt. Då krasha programmet!

7. hur har du installerat dina diskar? har du 2st i datorn eller har du en annan lösnng?
Ja, vi har två IDE diskar i datorn. 1st Westerndigital på 100Gb (system/program) samt 1st IBM 76GB (cache/swap/mediafildisk).

Kom och tänka på att man egentliggen ska ha projektfilen på systemdisken, men mediefilerna på en annan… Kanske kan hjälpa (har dock aldrig tänkt på det förr och aldrig haft problem förr… i OS9)

Tack igen för svaren!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 20:16

Tackar för alla svar! Får pröva lite imorgon!

Kommentarer
Ja, jag har gått tillbaka till QuickTime 5.06 eftersom jag trodde felet kunde ligga hos QuickTime 6. Dock förändrades inget.

1. audioplayback ska vara på low
Okej… denna tror jag är satt på high faktiskt.

Vet inte om jag har denna inställning… Kör som sagt genom en DV-converter från VHS:er så… Var ställs det in?

Ännu en gång… kör genom en DV-converter. Vet inte exakt hur den hanterar hela grejen med tidskoder. Läser på Directors Cut:s hemsida att den synkar ljud genom bilden på nått sätt, men original tidskoden går förlorad.

Huuummm… okej… jobbigt. Då får jag ta startup-disken för renderfiles och det ska man ju egentliggen inte ha.

Okej

Kom aldrig till det idag, men det skulle inte förvåna mig om allt fungerar som det ska i OS9. Generellt sätt är jag ganska missnöjd med Final Cut för OSX. Jag kan ex. inte ens batch-exportera fler än fyra DV-filer över nätverekt. Då krasha programmet!

Ja, vi har två IDE diskar i datorn. 1st Westerndigital på 100Gb (system/program) samt 1st IBM 76GB (cache/swap/mediafildisk).

Kom och tänka på att man egentliggen ska ha projektfilen på systemdisken, men mediefilerna på en annan… Kanske kan hjälpa (har dock aldrig tänkt på det förr och aldrig haft problem förr… i OS9)

Tack igen för svaren!

du har väl inte macosx swapen på media disken? jag tycker inte att det låter som en bra idé, byt tillbaka till samma disk som systemet ligger på i sådana fall. Där verkar det ju finnas plats.
ingen miss när du jumprade diskarna vid i montering.
där kan man ju missa också( ialla fall jag:-) )

sen finns det ju inställninar för olika firewire protocoll i FCP. Antar att du har kollat på det, om inte testa firewire basic inställningen.

ha det

audio sync compensator, finner du under FCP prefs.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-09 09:21

Hittar inte audio sync compensator-inställningen.

Dock prövade jag precis att logga in film genom iMoive… Det fungerade utan problem. Läste till samma disk som tidigare (mediadisken). Alltså LÄR problemet ligga hos inställningarna i Final Cut Pro.

Att ha OSX-swapen rekommenderas av andra att ha på en separat disk från systemet (program tillverkare, killen som satte upp hela Final Cut-systemet m.m.). Flytta tillbaka den går givetvis, men jag undviker helst detta.

Diskarna ANTAR jag är korrekt iställda då maskinen varit igång och fungerat i över 6 månader… Fel jumperinställningar skulle vällen leda till MASSOR av probelm, inte sant?

Ska pröva FireWire BASIC också… Fick den rekommendationen från supporten hos tillverkaren av Directors Cut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-09 09:41

Skummhet upphöjt till femton… Ljudet i iMovie blev inläst i 32.000 kHz… Why? Finns det en inställning för detta? Hårdvaran tror jag inte man kan ändra detta på… Hade för mig iMovie ställde in sig efter det som kameran gav den + att iMovie (och Final Cut) HELST vill ha 48.000 kHz…

En film jag nu tog in i Final Cut fungerande och hade 48.000 kHz ljud… Dock är det STÖRRE än DV-filen jag fick genom iMovie. 48 vs 32 kHz förklarar dock detta… Skumt hur som haver… :rolleyes:

generellt kan man byta plats på swapen,men den disken som hanterar media bör ju få syssla med det och inget annat. därför skulle jag testa och byta tillbaka för att undvika droppped frames.
har du kört under 9.2.2 ännu? har du testat att läsa in från en vanligt DV bandare/kamera? khz problemet i imovie låter konstigt, men imovie arbetar ju med DV stream så där kanske det händer ytterliga saker.

återkommer med fler funderingar

vilka installerade ditt system? kan inte dom komma förbi och hjälpa dig o det inte funkar?

1
Bevaka tråden