Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ej rätt färg på utskrifterna!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då jag skriver ut foton så blir dessa inte alls lika som de visas på skärmen ( Imac C2D 17" och Canon Pixma IP 4000). Jag har sökt svar på detta innan jag postade men blir inte klokare av det. jag har kalibrerat skärmen via en guid och kikat lite på colorsynv där jag tydligen kan välja några olika profiler på skrivaren, men hur ska jag veta vilken av dessa profilen som ger en bättre färgåtergivning på utskrifterna? Utskrifterna blir på tok för mörka och färgerna stämmer inte riktigt heller. Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 13:53

Har exakt samma problem med 20" intel iMac + Canon skrivare.

Jag är säker på att någon här har lösningen på problemet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 16:17

Hur stor är skillnaden?

Man ser det väl direkt. Mycket mörkare och färgerna stämmer inte alls!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 16:53

om du ställer ljust, med starka kontraster?
Och lite extra färgmättnad?

Vilket program skriver du ut från?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

om du ställer ljust, med starka kontraster?
Och lite extra färgmättnad?

Vilket program skriver du ut från?

/Tangen

Hur gör jag det? Jag är en färsk switcher...
Jag skriver ut ifrån Canon Easy Photoprint. Finns det nått annat som är bättre?
Hur gör man en kalibrering och kan det vara det som behövs?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-24 18:19

Om du har profilerad skärm och valt rätt papper och profil för skrivaren bör du få bra resultat om bilderna skrivs ut från exv Photoshop. Prova med att skriva ut med förhandsvisning, I dialogrutan välje dur färghantering och inte utdata och dokument samt att Photoshop skall stå för färghanteringen och sedan väljer du den skrivarprofil för det papper du använder. Renderingsmetoden där kan du välja mellan perceptuell, relativ osv . Beroende på hur klara,starka färger bilden innehåller kan man prova antingen relativt färgvärde eller perceptuell.
Se till att din skrivares drivrutin har färghantering avstängd.
Mikael

Senast redigerat 2007-07-05 14:30

Tack för svaret! Hur vet jag om jag har valt rätt profil? Det finns ett antal profiler för skrivaren i Colorsync, men jag har ingen aning om vilken som är rätt! Jag vet bara att jag kan välja papper och storlek i Canon Easy-photoprint. Jag gillar inte det programmet så det vore bra att lära sej nått annat sätt. Tyvärr har jag inte Photoshop. Går det att göra dessa inställningar i Förhandsvisning?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-24 18:45
Ursprungligen av MacWarrior:

Tack för svaret! Hur vet jag om jag har valt rätt profil? Det finns ett antal profiler för skrivaren i Colorsync, men jag har ingen aning om vilken som är rätt! Jag vet bara att jag kan välja papper och storlek i Canon Easy-photoprint. Jag gillar inte det programmet så det vore bra att lära sej nått annat sätt. Tyvärr har jag inte Photoshop. Går det att göra dessa inställningar i Förhandsvisning?

Jag kan inte ditt program. , i förhandsvisning kan jag bara välja vilket fotopapper jag vill använda och färgmotor . Vad din skrivare lägger in vet jag inte. Du bör skaffa dig ett bildhanteringsprogram , Adobe Photoshop Elements exv duger länge.
Mikael

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-24 18:37

Skall du profilera din skrivare gå till www.profiler.nu följ instruktionerna och skicka bilden till företaget som mäter upp utskriften av en referensbild och därmed också skapar en profil för din skrivare och papper.
Mikael

Tack för svaret! Då är det väl bara att vänta till Photoshop Elements är portat för Intel
Känns tråkigt att betala för den gamla versionen då det kommer en bättre anpassad nån gång hyffsat snart.

Jag har nu testat att skriva ut genom Förhandsvisning och där ställt in rätt papper. Utskriften blev ljusare än innan och bättre rent allmänt. Rött och grönt blev lite för ljusa dock ,en det kanske inte går att begära perfekta utskrifter med en Canon Pixma IP 4000 och en amatör bakom Macen?!

1
Bevaka tråden