Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X startar inte.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-11 17:05

Jag har en Powerbook som inte vill starta. När jag slår på den så kommer jag till rutan och det står startar OS X. Rutan försvinner innan den hunnit ladda klart och så blir skärmen blå. I detta läget låser sig datorn och det händer ingenting. Vad ska jag ta mg till? Hjälp mig!

Pröva att starta med Shift-tangenten nedtryckt. Funkar den då kan du försöka starta om den igen utan Shift.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 17:52

Om inte ovanstående fungerar, reparera som en sista utväg datorn genom att installera om OS X utan att formatera enheten. Ta sedan backup på allt, och gör en REN installation av OS X som du vet kommer fungera bra.

• Medlem
  • Eslöv
  • 2006-10-16 15:06

Hej,

Jag har drabbats av ett liknande fel på min Imac G5.
När jag körde de senaste uppdateringarna så hängde sig datorn. När jag startar om den så går den tills att den blå stapeln i ruten "Startar Os x..." är full sen händer ingenting.
Om jag försöker med säker start genom att hålla ned shift tangenten så stänger datorn av sig när skärmen blir grå.
Då jag provar att starta med skiva och hålla ned C-tangenten, så hörs det lite ljud från CD:n men det verkar som om datorn startar upp som vanligt och hänger sig när texten "Startar Os x..." kommer upp. CD:n får jag inte ut igen.

Finns det någon som drabbats av detta eller som har något gott råd på hur jag kan få igång datorn igen?

/Jon

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-10-25 08:08

På mina föräldrars ibook13 har precis detta hänt. Efter senaste uppdateringen går datorn inte starta. Är det bara att lägga på osx igen, säkerhetskopiera och formatera då, som förslaget var? Hur gjorde du Johan?

Ursprungligen av Jonhan:

Hej,

Jag har drabbats av ett liknande fel på min Imac G5.
När jag körde de senaste uppdateringarna så hängde sig datorn. När jag startar om den så går den tills att den blå stapeln i ruten "Startar Os x..." är full sen händer ingenting.
Om jag försöker med säker start genom att hålla ned shift tangenten så stänger datorn av sig när skärmen blir grå.
Då jag provar att starta med skiva och hålla ned C-tangenten, så hörs det lite ljud från CD:n men det verkar som om datorn startar upp som vanligt och hänger sig när texten "Startar Os x..." kommer upp. CD:n får jag inte ut igen.

Finns det någon som drabbats av detta eller som har något gott råd på hur jag kan få igång datorn igen?

/Jon

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-10-16 17:41

Cd:n får du ut igen om du trycker kommando-alternativ-o-f du kommer då till "Open Firmware" skriv i promten eject cd

• Oregistrerad
  • 2006-10-22 17:02
Ursprungligen av wistra:

Jag har en Powerbook som inte vill starta. När jag slår på den så kommer jag till rutan och det står startar OS X. Rutan försvinner innan den hunnit ladda klart och så blir skärmen blå. I detta läget låser sig datorn och det händer ingenting. Vad ska jag ta mg till? Hjälp mig!

Jag har exakt samma problem... Fan!

1
Bevaka tråden