Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken videokamera för runt 3000kr?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte skaffa en videokamera, budgetmodell. Vad ska man köpa, vilka egenskaper är det man letar efter för att hitta bästa köpet runt 3000 kr.

Dessa modeller är ju ganska lika på egenskaperna:
Länk

Om någon har bra begagnat att sälja så här gärna av er. Alla tips är välkomna.

JVC har ju fått en riktigt kass recension av en kund, Sony ligger 1a på topplistan över videokameror på Dustin. Själv gillar jag Canons av någon anledning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-25 22:42

Stod inför samma val i vintras, slutade med att jag valde Sonys DCR-HC17, föregångare till dagens modeller från Sony. Varför?
- Har oftast blivit nöjd med prylar från Sony, inte minst med min gamla videokamera, en DCR-PC7 som tyvärr blev stulen...
- Den är liten, lätt och smidig.
- Linsskyddet är inbyggt.
- Det finns knappar för start/stopp och zoom på skärmen.
- Alla kontakter sitter på kameran, inte på nån dockningsstation.

Nackdelar då?
- Laddaren som följde med laddar bara batteriet på plats i kameran.
- Batteriet som följer med är rätt så klent.
- Bandet tas ut nedåt, vilket kräver att man tar loss kameran från eventuellt stativ.
- Tror inte den har nån ingång för mikrofon.

Värt att notera kan vara att få (kanske ingen) av kamerorna i budgetklassen stödjer DV-in, på vissa kan det säkert aktiveras genom mjukvaruhack och annat. Det betyder att man inte kan arkivera sina färdiga redigerade alster på DV-band.

Canons variant var även i vintras lite billigare med samma spec, kanske är deras prispolitik. Tror det är mycket tycke och smak som får styra, om möjligt så gå in i nån butik och kläm och känn på alla fyra.

/magnus

Var det inte Panasonic som hade de allra bästa konsumentkamerorna, bra trechippare för trevligt pris? (Fast kanske inte 3000.)

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-26 13:35

Jag gillar verkligen Panasonics kameror, även Canons lite dyrare är bra.
Ett hett tips är http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GS180

Det fick bli en Canon MV900.
2800 inkl. väska, 5 band och frakt från DustinHome. Jag tror inte man hittar mer för dom pengarna. Självklart är man ju medveten om att det inte är något proffskvalitet när man köper i den här klassen, men jag tror det duger hemma. Har just nu en 4 veckor gammal dotter hemma så man vill ju inte missa att filma lite nu i början, jag tror man skulle ångra det senare.

Nu har jag fått kameran och den är ungefär vad jag förväntade mig. Det som man direkt märker till skillnad mot dyrare kameror är att den är ganska plastig, autofokusen är inte direkt toksnabb men så har bara testat inomhus på kvällstid vilket säkert inte är de bästa ljusförhållandet. Ljudet som bandmekanismen ger ifrån sig är ganska markant i mikrofonen, men brusreduceringen i iMovie fixar faktiskt bort det mesta men det verkar också bli lite "burkigare" ljud på själva upptagningen då.

Kvalitén på bilden är som jag trodde, helt ok, kul med 16:9-format. Kameran är som de flesta andra idag väldigt liten och smidig. Än så länge har jag bara testat lite små snuttar men för det priset så är jag nöjd med kameran. Köper man denna så ska man bara vara medveten om att för mindre än 3000 kr så får man inte superkvalitet. Jag har ju inte sett de andra märkena i prisklassen men jag tror de är ganska lika.

• Medlem
  • 2006-11-01 18:09

Även om du hittat en kamera så babblar i alla fall jag gärna vidare i tråden. Panasonic har ju sin NV-27, Sony har väl sin "låga" HC-serie och Canon har ju sina varianter. Det är väldigt svårt att veta vad man ska slå till på. Panasonicen känns som den kan gå sönder när som helst, Canon har jag haft en modell av (tog upp väldigt mycket tjut från motorn), Sonykamerorna vet jag heller inte så mkt om, förutom att den kameran HC-14, som hade större sensor, nu är borta ur sortimentet. Skulle vara intressant att få höra mer från er som äger dessa kameror.

/Fredrik

Ps. Hoppas du blir nöjd med ditt köp
Ds.

Ursprungligen av Nifo:

... Canon har jag haft en modell av (tog upp väldigt mycket tjut från motorn) ...

Jo det var nog det enda som jag inte riktigt var beredd på, men som sagt det går att få bort en del av det mjukvarumässigt. Men det är såklart en brist hos kameran.

• Medlem
  • 2006-11-01 21:54

Intressant ändå att det inte har fixats. Kameran jag hade i min ägo hett MV-400 och köptes någongång kring 2000-2001. Funderar på den lilla GS-27 från Panasonic. Verkar grymt, ja - nästan hjälplöst sladdrig i konstruktionen bara..Hmm. Ingen 16:9 heller. Men hade ändå varit kuligt att ha.

/Fredrik

Jag har en ganska billig Panasonic som är ett par år gammal, den tar i princip inte upp något motorljud.
Innan jag köpte så kollade jag rescensioner och det verkar som om de billigare (under 10.000) Canon-kamerorna tar upp väldigt mycket motorljud samtidigt som Panasonics kameror tar upp väldigt lite av det.
Det gjorde att jag satsade på en Panasonic.
Skulle jag köpa nu så hade det blivit en 3ccd eller inget alls.

• Medlem
  • 2006-11-05 14:25

Jo....eller en singel CCD med större sensor = bättre i mörker än en "budget 3CCD". Ex. Sony HC94 eller liknande. Ska man dra till med 3CCD så bör man nog gå upp i NV-GS500 (eller heller GS400 om man hittar beggad) - serien. Ska man mest filma ute så funkar ju även NV-GS180 och uppåt, eller om man ljussätter inomhus.

/Fredrik

1
Bevaka tråden