Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera mov film till web ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-14 10:05

Tjenare

Jag har en 10Mb mov fil som jag skulle vilja konvertera till något lämpligt format för webben....
Ska man göra om det till något annat format ? avi, flash, qt ?
Jag vill även få ner storleken till runt 2Mb

/Jef

[ 14 Juni 2002, 11:00: Meddelandet ändrat av: jef ]

• Medlem
  • Piteå
  • 2002-06-14 10:52

du borde exportera den till mpeg eftersom att det är mest kompatibelt med alla system.

Här är en gratis mov till mpeg konverterare
Movie2MPEG

[ 14 Juni 2002, 10:53: Meddelandet ändrat av: stash ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stash:
du borde exportera den till mpeg eftersom att det är mest kompatibelt med alla system.

Problemet med det är att filstorleken inte kommer att komma ner till 2MB utan väsentlig försämring. MPEG-1 är inte direkt ett effektivt format... Men det är förstås svårt att uttala sig generellt utan att ha sett kvaliteten på ursprungsfilen och den grad av försämring av kvaliteten som är acceptabel just i detta fall...

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-15 23:55

Ett alternativ till MPEG-1 är H263 codec, som är en väldigt spridd standard och som fungerar betydligt bättre vid små filer/låga bitrates, inte speciellt krävande på hårdvaran heller...förvånansvärt underskattad och undervärderad codec tycker jag själv.

Ett annat alternativ är On2´s VP3 codec(www.vp3.com) som fungerar bra på bredbandshastigheter (200-400kbps), den är dock inte lika spridd som H263

Båda dessa codec ger hyfsade resultat även om källmaterialet inte har riktigt bra kvalitet.
För ljudet :Qdesign på låga bitrateom jag kör i Quicktime, skall man köra som AVI så är det kinkigare, IMA 4:1 brukar alltid funka men ger stora filer.

[ 15 Juni 2002, 23:58: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Jepps. H.263 är ju det MPEG4s video är baserat på.. Även Sorenson Spark är baserat på detta..

Hmm, det kan ju vara intressant att än en gång påpeka att .mov bara är ett filformat som kan innehålla en uppsjö olika codecar. Det är alltså valet att codec hur man ställer in den som påverkar vilken storlek och utseende den färdiga filmen får. Så det vore kul att veta vad det är för codec på din 10 MB .mov-fil, det säger liksom inte mycket att bara tala om att det är en QuickTime-film

Håller annars med de övriga. Gillar Sorenson Video 3 själv eftersom den ger en så skarp bild men On2 VP3 är helt ok den också. Nackdelen med exempelvis MPEG-1 är att den inte går att göra progressive dvs börjar spela innan hela filmen är nedladdad, vilket kan vara kul. Då ska du hålla dig till SV3, ON2, H263 osv...

1
Bevaka tråden