Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture 1.5 suger upp all processorkraft

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 22:08

....processorkraft... Bra rubrik va? made you look!

Dock inte helt missvisande rubbe. Jag har fyra (4) processorer i min nya macPro... på 2.66GHz.... Trots det så fuckar Aperture upp hela datorn så fort jag vill göra något åt ett större antal bilder. Speciellt vid import av dem. Aperture fryser i princip hela datorn till den är nöjd med vad den håller på med. MEN JAG HAR JU FÖR F-N FYRA PROCESSORER!!! Det ska väl räcka till för att kunna göra nått annat under tiden?

Ahh! Kanske har före lite RAM? Räcker inte 4GB originalminne när man enbart kör finder+aperture? Kanske för klent grafikkort? Räcker inte ATI XT1900-kortet?

Jag har stängt av att Aperture ska hålla på att skapa previews på alla bilder så det är inte det som fuckar...

Är less... Några tips? Jag vill verkligen att Aperture ska rocka, jag har i princip köpt den här datorn just av den anledningen.

Ändrar rubriken från "Aperture 1.5 suger..." för att den ska bli begriplig. Hur kul det än är med knasiga rubriker ska tydlighet vara vägledande.

Baron, Admin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 22:33

Jag tror att du kommer att få vänta till Aperture 2 innan det kommer att gå snabbare. Visst är det konstigt att vissa saker får Maccen att helt gå på knäna? Tänker på tex nätverksvolumer osv. Borde inte få finnas sådana fel i Mac OS X fortfarande.

Dessutom, är inte hårddiskar en flaskhals om man jobbar med stora RAW-bilder?

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-10-26 22:56

Håller sedan en tid på att försöka migrera från Adobe:s Bridge till Aperture. Körde först med en PM G5 2x2.3Ghz. Tyckte att detta skulle vara en "just" burk till Apertura med, men f.n va segt de va. För ren bildvisning så funkade det väl. Så ja bytte upp mig till en exakt lika maskin som din dboy och kan garantera att min Aperture flyter kanon . Även vid crop/ upprätning av bilder. Jag kör enbart Raw från en 16mpix kamera så filerna är stoora. Tycker dock att Raw hanteringen-editeringsresultaten generellt borde bli bättre jmf. med Adobes camera raw som jag tidigare använde.
Jag hade en 10k Raptor disk som start/sysdisk ibörjan vilken var kass (Väntar på en ny). Upplevde att allt sporadiskt var otroligt segt med badbollar om vart annat varav jag för tillfället anv orginaldisken så länge.
Ja inte mycket till hjälp kanske? Men det låter lite underligt med din "sega" burk.

Per

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-27 00:00

Bråttom att släppa + massa grafik godis = segt program. Programmerar man under tidspress så programmerar man alltid buggigt och prioriterar endast lösningar av funktionalitets-buggar, ej prestanda-buggar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 09:14
Ursprungligen av tok:

Bråttom att släppa + massa grafik godis = segt program. Programmerar man under tidspress så programmerar man alltid buggigt och prioriterar endast lösningar av funktionalitets-buggar, ej prestanda-buggar.

Precis, se bara på Mac OS X 10.0 Jag tror som sagt att Aperture 2.0 kommer att optimeras och dessutom släppas tidigare än vad man kan tro.

• Oregistrerad
  • 2006-10-27 09:26

Det ni säger låter vettigt... Speciellt det där med Raptor 10k-disken... JAG HAR JU EN SÅN!!! Kan det vara den som strular!? Jag använder ju egentligen mest Aperture på datorn så jag vet inte riktigt om det är disken som krånglar. Vore ju ett enkelt fel att lösa isf. Trodde att jag hade värsta deluxe-lösningen iom min 10k-disk.....

• Oregistrerad
  • 2006-10-27 13:46

Det låter ändå konstigt. Aperture jobbar ju mest i grafikkortet.

• Oregistrerad
  • 2006-10-27 14:01

Jo, men den måste ju plocka upp bilderna från hårddisk och är den spattig så blir det kanske spattigt? Och använder inte A även hårddisken som scratchdisk när man meckar med bilderna á la Photoshop?

1
Bevaka tråden