Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 14:43

Tjena!

Jag har länge funderat på att köpa en större internSATA 2,5 hårddisk till minMacBook Pro (80GB -> 160GB)men har några frågor angående installation och köp.

Köp:
HIttade en 160GB SATA på komplett.se
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325713
1 550kr
Hittade en 160GB SATA på macoteket.se
http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=943717&vat=toggle&product_id=1001393
1 860kr

Jag undrar om någon kan säkert säga att dessa är samma modell. Det verkar vara så men jag är inte helt säker. Den från macoteket kan man ju vara säker på fungerar i MacBook Pro för det säger dem ju men på komplett.se står det ju inget om det. Men om det är samma så föredrar jag spara 300 kr genom att köpa den på komplett.se!!!

Installation:
Om jag nu köper denna så vill jag ju på ett eller annat sätt kunna installera den. Är detta man kan göra själv? Finns det några bra guider på nätet? Och hur ligger det till med garantin när man gjort det själv? Och var skall man vända sig om man inte ska göra det själv?

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro/Hard-Drive

det är nog lite sisådär med garantin dock...

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 16:31

Står ju samma modell fast 100 på ena och 160 på den andra, men frågan är om inte 100 på macoteket är en felskrivning för 100 borde ju gälla motsvarande 100GB-modell. Så jag skulle _tro_ att det är samma också.

Det skall inte vara särskilt lätt att byta disken i en macbook pro, men guider på hur man öppnar den kan du säkert hitta och du fixar det säkert i slutändan. Vad apple tycker om det vad gäller garanti vet jag inte men jag skulle anse att det är min dator och att jag gör vad jag vill med den.

• Oregistrerad
  • 2006-10-29 21:33

Tittade på guiden. Den var i och försig ra men det verkade lite väl svårt och riskabelt med alla dessa små komponenter osv.
Om man köper den från macoteket tror ni dem installerar den åt en också?

Det är garanterat samma modell. Beteckningen "HM160JI" går att finna på bägge sajterna.

Macoteket installerar diskar för en slant. Är inte säker på hur mycket det kostar men skulle tippa på några hundra uppmot en tusenlapp.

• Oregistrerad
  • 2006-10-29 22:13

uuuusch! det borde ju ingå i det radan tunga priset de har!

aja. jag har skrivit till dem. Får se vad det är som gäller.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-29 22:18

Skulle rekommendera en Seagate Momentus 160GB, har för mig att den presterande väldigt bra i prestandatester.

• Oregistrerad
  • 2006-10-29 23:16

NÅgon sådan har jag inte hittat.... (???)

Seagate Momentus finns bara upp till 120GB på macotekte

Seagate Momentus för SATA finns i 160GB men har ännu inte letat sig till Sverige... Den lanserades för flera månader sen.

Idag finns det i Sverige Hitatich Travelstar och Samsung Spinpoint på 160GB.

• Oregistrerad
  • 2006-11-02 11:31

Vilket märke är det mest rekomenderat att köpa ifrån? någon som har några erfarenheter? Finns det några för- och nackdelar med de olika märkena?

1
Bevaka tråden