Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda korrupta bildfiler från cd

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-08-18 01:13

Kan någon hjälp mig... Har lyckats bränna en cd med fel... Bildfilerna (jpg) kan inte öppnas... Verkar som något hänt under själva bränningen. Finns det någon lösning...?

Snällla...

Hur gör du när du försöker öppna dem? Inifrån programmet (vilket) eller dubbelklick? Vilket format har du skapat CD-skivan i och vilket program använde du? Vad gjorde du med orginalen?

(Regel 1 när det gäller backup, ha alltid två kopior av allting).

/Ola

• Oregistrerad
  • 2002-08-18 01:21

Det låter inget vidare. Har du provat att kopiera filerna till hårddisken och döpa om dom med en filändelse? Alltså.jpg i ditt fall. Du kan även dra och släppa dom på ditt bildbehandlingsprogram.

Om bildfilerna är "skadade" så är det nog väldigt svårt att rädda dom.

• Medlem
  • 2002-08-18 01:29

Alltid snabba svar här...
Om sanningen ska fram är det en polare som brännt på sin pc... Han bad mig testa på min mac... Har testat med Graphic coverterm preview och Photoshop 7.. När kag försöker med Photoshop kommer föjande varning "det gick inte att öppna filen bild144.jpg därför att längen på JPEG marker-segmentet är för kort (filen kan vara trunkerad eller för kort)"

Macen kan läsa PC-skivor (eller som de heter ISO 9660 skivor) men det är inte alla filer som "överlever" transporten mellan olika filsystem.

Kan kompisen öppna filerna på sin PC? Har CD-mediet några skador (fingeravtryck, repor)? Vilket program har skapat JPG-bilderna på PC? (Vissa program, tex program för visaa digitalkameror sparar visserligen i JPG-format men i någon specialvariant, vilket leder till att endast det programmet kan läsa filerna. Kanske filerna måste öppnas där först och sparas om?

/Ola

• Medlem
  • 2002-08-18 01:43

Han har rensat hela hårddsiken och brännt ner (utan att verifiera)... Resten av frågorna får jag återkomma om... han sussar nu... Tack på förhand

1
Bevaka tråden