När det gäller bildbehandling så är väl ändå skärmen allra viktigast?! Photoshop kan man ju "vänta ut" (även om det är långtråkigt och ineffektivt), men utan en vettig skärm vet du ju inte vad du skapar. Räcker det med skärmen på en bärbar macka? (Jag har inte själv jobbat med bärbara datorer så därför undrar jag.) Det är lite svårt i dagsläget att uttala sig om Photoshop och intel-mackorna eftersom det är först till våren (eller när det nu blir) som Adobes program blir anpassade för MacPro etc. Förutom skärm är mängden minne värt att satsa på. Photoshop är (väl??) det enda program som man faktiskt kan tilldela minne till i OSX, så har man mycket RAM kan man ge frikostigt till PS. Om du bara håller på med vanlig bildbehandling i 2D så räcker ett normalt grafikkort, de flesta beräkningarna sker ändå inte i kortet (vilket däremot sker om man håller på med spel, 3D etc). (Vilka kort som räknas till halvdana, normala eller spel-kort får du fråga nån annan om...:-)
Jag har fram tills nyss kört PSCS på en G4 500Mhz med ca 900MB RAM, det var rätt slött om man hade fler lager än ca 6. Med MacPro går det snabbare, men inte blixtsnabbt. Så jag längtar till våren, av fler skäl...:-)