Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV på en iMac 24"?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 23:22

Hallå!

Är i köptankar kring en iMac 24" och väljer just storleken för att kunna ha den även som tv och slå två flugor i en smäll. Hur bra funkar detta? hur blir kvaliteten på bilden? hur byter man kanaler osv?
Vad blir kostnaden för att få en bra bild med många kanaler? kan man ansluta den till sitt ComHem uttag i väggen?

Mycket frågot men tacksam för ett bra och snabbt svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 07:55

Man kan inte ansluta till ComHem, i så falll behöver du köpa en Elgato eyetv, finns ett otaltrådar som tar upp EyeTV.

iMac 24" - jag har bara kollat på lite HD material i butiken, men den har en bra bild - och den har en helt sjuk betraktningsvinkel - jag undrar om dom inte har gjort nåt med skärmen - utan att säga nåt.

EyeTV är en apparat som du sätter mellan comhem "lådan" och iMac, som du har en remote till, det gör också att du kan använda datorn som video och spela in från TV.

/Tangen

  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2006-10-28 11:45

Jag har en EyeTV 610 och köpt en kortläsare till den för betalTV. Jag bandar in filmer o annat som jag är intresserad av. Till lagringen har jag en extern 300 Gb hårddisk, och den är redan 2/3 i användning. Snabbt fylls utrymmet. Jag har Toast Titanium 7.0.2 till att bränna filmerna på dvd, men de är för stora filmerna, och ryms inte på vanliga dvd 4.7 gb skivor. Jag kan inte redigera filmerna till mindre, dvs ta bort allt onödigt, vilket skulle vara behövlig kunskap.

Jag har en iMac24" och köpte en EyeTV hybrid som man bara stoppar in i USB porten. Klarar dels analog kabel och digitalTV via antennen som följer med.
http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvhybrid

1400 kr inkl moms efter erbjudande från Apple

Kvallitén är utmärkt, men digitala signalerna kan ju ibland få droppouts.
Vid inspelning blir filerna mycket stora, cirka 12GB för 1 tim TV inspelning.
Men sedan kan du via iDVD eller Toast krympa filen till 4,7 GB så du kan bränna på DVD. Detta tar ganska lång tid (45min) att konvertera och bränna, men resultatet blir lika bra som vanlig TV.
Nästan. I princip i alla fall.
Jag är jättenöjd och får dessutom in en massa extra kanaler som inte min borättförening behagar visa. Ex Stockholms Lokalkanal, Axess TV och Aftonbladets TV 7.

// Lasse

1
Bevaka tråden