Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färdigställa streckad linje i Illustrator?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 14:40

Är Illustrator så värdelöst att det inte kan "färdigställa" streckade linjer (dvs förse linjen med ytterkonturer)?
Jag har försökt både i 8:an och i CS, men det verkar inte gå...

En sådan funktion tycker jag borde ha uppfunnits redan...ja...i version 7. Verkligen skräp om det inte går!

Tack på förhand!

Vilket mycket bättre program har du använt där det går att göra då?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-31 14:57

Testade i CS2 utan att lyckas
Otroligt! Finns det verkligen inget sätt, någon?

/Bauer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 14:55

Flatten transparency istället ?

• Oregistrerad
  • 2006-10-31 14:56

Inget. Förstår inte varför du ställer den frågan. Jobbar du på Adobe eller?

Nä jag älskar Illustrator. Och eftersom (nästan) allt går att göra med AI, men tydligen inte en sådan enkel pryl, så blir man ju lite brydd...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 14:56

Skräp är ett stort ord om det mest använda programmet inom sin genre

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 14:59

Flatten transparency - ungroup, kllicka i ett av strecken, release compound path.

Edit - bild, klicka i convert all strokes to

Senast redigerat 2007-05-26 13:26
  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 15:03

"Tangens" förslag funkade! Tack ska du ha!
Men "förenkla genomskinlighet" finns ju bara i 10:an (?) och uppåt så jag får väl ge upp 8:an tror jag

OCH jag lovar att jag hädanefter inte ska smäda mitt favvoprogram genom att antyda det vara skräp - I promise!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 15:05
Ursprungligen av nightjar:

"Tangens" förslag funkade! Tack ska du ha!
Men "förenkla genomskinlighet" finns ju bara i 10:an (?) och uppåt så jag får väl ge upp 8:an tror jag

OCH jag lovar att jag hädanefter inte ska smäda mitt favvoprogram genom att antyda det vara skräp - I promise!

ja åttan har ju gått till historien, eller i alla fall borde, även om jag kan finna mig i 9:an ibland

Ahh, fint trix det, tack Tangen!

Inte haft en tanke på att man kan förenkla redan direkt i dokumentet. I indesign (CS1) som jag kör är det ju bara när man kör ut grejerna som förenklingen hoppar igång.

Finns denna funktion i Indesign CS2, kanske? Saknar att kunna få redigerbara punkter när man använder runda hörn-funktionen. Jag såg genast en möjlighet nu!

Eller är CS2 lika värdelöst som CS1?

Nu är ni onödigt jobbiga...
I illustrator: Object > Path > Outline Strokes

Enda kruxet är att den inte kan hantera inside eller outside stroke (alltså den klarar bara default när sträcket ligger mitt på objektets yttre kant).

• Oregistrerad
  • 2006-10-31 16:28
Ursprungligen av hagstrom:

Nu är ni onödigt jobbiga...
I illustrator: Object > Path > Outline Strokes

Enda kruxet är att den inte kan hantera inside eller outside stroke (alltså den klarar bara default när sträcket ligger mitt på objektets yttre kant).

Låter intressant, men jag förstår inte vad du menar. Gör jag en helt jättesimpel steckad linje, så inte går det att ta "skapa kontur av bana". Och vad menar du med "hantera in-/outside stroke"? Effekten?

aj fan, läste inte tillräckligt noga *skäms*. Med streckade linjer så blir man tvungen till att göra som Tangen skrev.

(Har man tex en cirkel så kan man bestämma vart sträcket runt objektet ska ligga, utanför, mitt på eller innanför. Men det var rätt irrelevant.)

Tangen, äntligen! Som jag letat!
Kan även tillägga att detta fungerar med inside och outside stroke.

1
Bevaka tråden