Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränn DVD på CD-R ?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-17 17:02

Om jag inte har fel för mig så har jag läst någonstans om att man kunde bränna DVD på CD-R med hjälp av ett program till iDVD

Är det någon som vet vilket program det skulle vara som behövs ?

// Zyxx

Låter fejk, om det är sant så är det med säkerhet inte särskilt stabilt

D:et i slutet på DVD betyder Disc. Vad menar du? Du kan bränna film på CD men den rymmer naturligtvis inte mer än vad CDn normalt rymmer.

ok men hur gör jag ifall att jag vill använda mig av idvd fast enbart göra en cd-r version, alltså med mindre material.?

Det gör du inte..

Du kan använda Toast och bränna en VCD men du får inte tillgång till menyer som på DVD.

Du kan kolla på MovieWorks på:

http://www.movieworks.com/

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-17 21:04

Om jag inte är helt ute & "hojjar" tror jag att man kan välja att exportera dvd fr. Avid dvXpress för bränning på vanliga cd-r... återkommer ang. detta imorgon, alt om någon påminner mig...

SVCD eller Super VCD är nog det du hört talas om. SVCD är packat med MPEG 2 likt DVD, men VCD är bara MPEG 1 som jag förstått det. Det går åt en 2-3 st CD-R för att bränna en långfilm i SVCD-format. Kvaliteten är bättre än VCD men klart sämre än DVD. Kolla först att DVD-spelaren du tänkt spela på klarar SVCD - alla gör inte det.

Citat:

quote: Kvaliteten är bättre än VCD men klart sämre än DVD.

Hur bedömmer du "klart sämre"? Detta är iofs personligt hur man uppfattar det.

SVCD har lägre upplösning och stereo i stället för flerkanaligt... men i övrigt ser jag inget som gör det mycket sämre.

En korrekt gjord SVCD bör tilläggas Andersson

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

SVCD har lägre upplösning och stereo i stället för flerkanaligt... men i övrigt ser jag inget som gör det mycket sämre.

Nja, de flesta av mina SVCD har surround...

• Medlem
  • International user
  • 2002-10-18 13:08

man kan bränna ett DVDprojekt på CD-R. mest för testmöjligheter då. dvd-spelaren kan inte läsa så snabbt från en CD så film som är kodad i hög bitrate går inte att spela. det beror på att "pits":en(hålen som är brända på disken) och "lands" på en CD är större än på en DVD vilket gör att CD:n måste snurra mycket snabbare än en DVD.
men testa menyer och liknande borde inte vara några problem.
stoppa in en CD i din brännare
välj DVD i toast
lägg in Video_TS & AUDIO_TS
bränn.

det är inte så många DVDspelare som klarar spela skivorna. Mac & Win spelare brukar klara det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

Jag har en 100 Hz 32" TV där skillnaden förmodligen blir större än på en vanlig TV. Jag har rynkat på näsan åt de SVCD jag testat men de kan ju iofs ha varit klantigt producerade. Fast min formulering var nog mindre lyckad. Det är större skillnad på VCD gentemot SVCD än det är mellan SVCD och DVD. Sen kan man ju alltid diskutera nöjet med att byta skiva 2 ggr under en film oxå...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Zyxx:
Om jag inte har fel för mig så har jag läst någonstans om att man kunde bränna DVD på CD-R med hjälp av ett program till iDVD

Är det någon som vet vilket program det skulle vara som behövs ?

// Zyxx

Med DVD Studio Pro kan du skapa Video_TS och Audio_TS mapp som du sedan kan bränna med fullversionen av Toast

• Medlem
  • 2002-10-28 18:45

Kan man inte bara dra filerna från en DVDskiva och bränna dom på en DVD-R eller dylik skiva och sedan spela upp den i DVDspelaren???

Eller är jag alldeles förd bakom ljuset

• Medlem
  • 2002-10-28 18:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Kan man inte bara dra filerna från en DVDskiva och bränna dom på en DVD-R eller dylik skiva och sedan spela upp den i DVDspelaren???

Eller är jag alldeles förd bakom ljuset

Om skivan Inte fungerar med vanliga DVDspelare så kan man väl ta och koppla iBooken till Tv:n...

• Medlem
  • International user
  • 2002-10-31 18:18

filmer får för övrigt väldigt sällan plats på en 4.7 gig dvd.

1
Bevaka tråden