Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda FileVault på extern disk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur man kan använda FileVault på en extern disk?

Nej, men du kan skapa en krypterad diskavbild med samma kryptering (AES-128). Det är dock lite jobbigt eftersom diskavbilden direkt tar upp så mycket plats som den ska rymma. Det är väl inget problem om din externa disk är tom, men om du redan har saker på den så blir det klurigt.

Bättre isf att skapa en sparse-image med hdiutil. Den växer när man fyller den med data, men du måste ange en övre gräns för storleken. Här finns info.

Jag skapade ett nytt konto och flyttade över den hemma-mappen till den aktuella disken med en symlink, aktiverade FileVault och än så länge funkar det fint.

Provar väl lite till innan jag lägger över de viktigaste filerna jag har. Smidigt funkar det iallfall, användarbyte för att öppna och bara att logga ut från det kontot för att kryptera.

Ja, så kan du ju göra. Resultatet blir väl ungefär detsamma eftersom FileVault gör om en hemkatalog till en krypterad disk image.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-12 16:26

Hur ska man göra med Set Master Password?

Om man har en bärbar & har ställt in Master Password, då kan väl en ev. tjuv stoppa in osx skiva nr. 1 och återställa lösenordet. Kommer han då även åt Filevault?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-03 22:49
Ursprungligen av hugg:

Hur ska man göra med Set Master Password?

Om man har en bärbar & har ställt in Master Password, då kan väl en ev. tjuv stoppa in osx skiva nr. 1 och återställa lösenordet. Kommer han då även åt Filevault?

Jag gjorde lite expriment med detta idag, om du försöker byta lösenord på ett konto som är skyddad med filevault så blir kontot korrupt och filen går inte och öppna för att den inte stämmer med det som krypteringen vill ha. Verkade tom. korrupta filevault filen rätt hårt då jag inte kunde öppna den igen.

1
Bevaka tråden