Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittsfiler är utan storlek i Terminalen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satt och pillade lite med datorn när jag upptäckte att vissa typsnittsfiler (Ariel) i /Library/Fonts/ inte har någon storlek när man tittar på dem från terminalen. Visar man info om dem i findern däremot så har de en storlek. Typsnitten verkar fungera som de ska så detta är inget problem, jag är mest nyfiken på varför det är så.

Min första teori var att det var äldre typsnittsmappar med en resursdel och en datadel och att de därför skulle vara två filer men jag hittar inget belägg för den teorin.

Någon som har en aning?

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-04 15:30

Det har nog att göra med att vissa typsnitt är paketerade i en "Font Suitcase". D.v.s egentligen en "mapp" med flera filer i. I Mac OS 9 kan man öppna dessa "mappar". Men i OS X går inte det av någon mycket märklig anledning.

Det är korrekt att det är "Font Suitcase" filer/mappar som visas som noll i storlek i terminalen men varför? De har ju beviserligen en storlek eftersom de går att använda och man ser storleken i Finder.

Nåja, ännu ett av dessa av mänskligheten olösta mysterier :).

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-04 18:59

Mac OS X (på core-level) förstår inte konceptet "Font Suitcase", därför kan det inte visa alla meta-data. "Finder" däremot, har ett arv som inte glömmer.

Jag blir inte helt på det klara med hur det hänger ihop i alla fall, en fil är en fil tycker jag :).

Vill man se hur stor plats de här filerna verkligen tar på disken kan man skriva ls -ls. Längst ut till vänster står då antal block a 512-bytes som varje fil tar upp på skivan.

Kan vara värt att tänka på om man får för sig att rensa ut filer i sin hemkatalog som inte har någon storlek.

Tack Wire för tipsen.

Senast redigerat 2006-11-04 20:56
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-06 12:01

Macen och HFS+ använder filer med två delar (forks). En datadel och en resursdel. I resursdelen lagras metadata som vilket program som skapat filen och vissa macspecifika data som urklippsbanor i pict-bilder tex.

Terminalen klarar inte av resursdelen av filen, och därför visar den att den har ingen storlek. Typsnittsväskor innehåller bara resursfilinformation och kompletteras av själva fonten som är datadelen. Det är endast mactypsnitt av postscripttyp som beter sig så här.

I och med OSX (och BSD) krävs att alla systemfiler består av endast datadelen. Därav den nya fonttypen dfont som du hittar i systemets font-mapp. Det är en fil där resursdelen bakats in i datadelen av filen. Bara ett exempel...

1
Bevaka tråden