Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regionsfri?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 12:55

Hej!
Har nu bytt från PC till en Imac 20'. Är gråtnöjd.

Jag undrar om det finns någon sätt att spela alla regioner på den. Det står att jag kan byta region fem gånger, sedan fryses regionen. Jösses, vilken idioti.

Har hittat en del trådar om detta, fast de senaste är från i våras. Någon som sitter med kunskap om detta?

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 13:00

Så är det väl md alla inbyggda DVD-spelare? Även på peze-junket.
Stäng av funktionen av att Apples DVD-spelare ska starta när du matar in en DVD och tanka hem VLC som är gratis och som kan spela alla regioner utan att påverka hårdvaran i den inbyggda spelaren.

• Oregistrerad
  • 2006-11-06 13:31

ELLER ... om du ÄGER skivan du vill titta på så kan du använda programmet MacTheRipper och rippa dvd:n och samtidigt göra den Regionsfri, efter det så kan du titta på den som en image genom att mounta den rippade filen och titta på den genom DVD spelaren, precis som vilken dvdfilm som helst

• Oregistrerad
  • 2006-11-07 12:42
Ursprungligen av Scumpi:

...efter det så kan du titta på den som en image genom att mounta den rippade filen och titta på den genom DVD spelaren, precis som vilken dvdfilm som helst

Ok, VLC verkar inte fungera. Jag får testa MactheRipper. Men jag fattar inte riktigt vad du menar med att "mounta" en rippad film?

VLC-tricket hjälper inte, även om många tror det då man inte får någon varning om att man byter region. Spelaren håller själv reda på antalet byten och säger stopp när man passerat gränsen för vad som är tillåtet. Alltså bränner du ett byte om du ska rippa filmen till ett regionsfritt format (två om du sedan byter tillbaka till Region 2).

Det enda sättet att komma runt det är att byta firmware i spelaren, men till de senaste modellerna är det mycket sällan som det går att få tag på någon.

Om detta kan man tycka mycket, men det är inte så mycket vare sig Apple eller några andra datortillverkare kan göra något åt, eftersom det är ett krav från filmbolagen.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 16:12

Jaså, jaha. Jag har inte råkat ut för att spelaren har sagt till om något fastän jag kört VLC med olika regionkoder under en längre tid.

Tror det bara är intel-versionen (Universal-versionen?) av VLC som respekterar vald region? På PowerPC-burkar är detta tydligen inget problem... Grrr.

Ursprungligen av Pegges:

Tror det bara är intel-versionen (Universal-versionen?) av VLC som respekterar vald region? På PowerPC-burkar är detta tydligen inget problem... Grrr.

Det har inget med det att göra. Det är själva DVD-läsaren det är fel på. Jag har en PPC-burk och VLC-tricket funkar icke.

• Oregistrerad
  • 2006-11-06 18:11

Har du kollat på http:// club.cdfreaks.com

B.D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-07 12:58

kan man rippa en skiva från "fel" region i MacTheRipper

/Tangen

ja det kan man om spelaren inte har skydd mot "raw data access". I min MB är spelaren skyddad mot detta.
Min dual G5 med en pioneer superdriver är det inte problem att rippa valfri skiva oavsett region. dock verkar det ta längre tid om det är "fel region".

• Oregistrerad
  • 2006-11-10 19:53

Absolut enklast är att patcha spelaren så den klarar av att spela upp vilken region som helst. Om du vet vad det är för modell av speladen i din mac så kanske du kan söka på nätet om det.

Ursprungligen av studiox:

Absolut enklast är att patcha spelaren så den klarar av att spela upp vilken region som helst. Om du vet vad det är för modell av speladen i din mac så kanske du kan söka på nätet om det.

Såvida du inte har en nyare Matsushita-spelare, vilket i princip alla nyare bärbara macar har. Då är det i princip omöjligt eftersom det inte finns några patchar att få tag i. Enligt vissa uppgifter skulle en patch även vara verkningslös eftersom det sägs att funktionen som kollar regionskoden ligger separerat från firmware.

Jag har lyckats komma förbi regionsvarningen genom att tvångsavsluta DVD-spelaren och sedan spela upp insatt DVD med en omstartad DVD-spelare. Kan det vara en tillfällighet, eller är det ett hållbart tips?

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 07:30

Kan inte alla tradar om detta slas ihop..
Ar det nan som har en langsiktig losning pa det har problemet?
Om man patchar dvd:n, galler garantin fortfarande da?

• Oregistrerad
  • 2006-11-12 01:48
Ursprungligen av tompa747:

Kan inte alla tradar om detta slas ihop..
Ar det nan som har en langsiktig losning pa det har problemet?
Om man patchar dvd:n, galler garantin fortfarande da?

Jag skulle inte tro det, iaf inte utöver de 6 månader som Apple måste ge dig garanti för.

EDIT: Förresten, visst har europa och japan samma regionskod? Skulle vara ganska surt annars, amerikanska filmer kan jag klara mig utan, men när jag väl sitter i Japan vill jag kunna se på DVDer.

Min kompis ringde mig precis och frågade om det här. Han har nämligen inte fattat att DVD-spelaren i hans nya MacBook Pro låses efter 5 regionsbyten (han trodde på allvar att det var ett skämt när datorn påpekade det). Nu sitter han fast i region 1 och är lite förbannad. Vet någon om Apple på något sätt kan hjälpa honom att återställa till den "normala" regionen?

Provat att Googla lite på saken? Att svara mera direkt på denna fråga ligger väl på gränsen till regelöverträdelse, och med "på gränsen" menar jag långt över gränsen.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 16:49
Ursprungligen av Taz_1999:

Provat att Googla lite på saken? Att svara mera direkt på denna fråga ligger väl på gränsen till regelöverträdelse, och med "på gränsen" menar jag långt över gränsen.

Har googlat ett tag, losningen verkar vara att byta DVD-spelare eller skaffa en Extern DVD. Har kollat for MBP i forsta hand. Ser ingen regelovertradelse i det svaret:) Har du en annan losning for MBP med Matshita RPC2 DVD-spelare kan du val svara pa fragan med en smiley. Eller "nej" med en sur gubbe. Da far jag veta om jag ska fortsatta googla.

Vad ohennig sade stämmer.

• Medlem
  • 2006-11-15 22:47

Fortsätt i länken ovan.

1
Bevaka tråden