quote:Skapades ursprungligen av: Anton W:
Jupp, stämmer bra. Har hört att de har ett lite frostigt förhållande till macen där och just därför försöker jag få in lite argument för. Tycker det verkar vansinnigt att inte ta hänsyn till arbetsmarknaden och köra tex layout på pc(!), heja...
Mm. Deras argument var att programmen ser likadana ut på båda plattformarna (PageMaker, Photoshop, Premiere m.fl.) och det är iofs sant, men en blandad miljö hade förstås varit bäst. Ta bara en sån sak som typsnitt, hur enkelt var det att fixa PS-typsnitt på PC 1995? Men sen handlade det förstås om kompetens också och pengar, som alltid. TFE är ju en teknisk institution och därmed inte vana vid mac alls. Att då administrera ett macnätverk var väl nåt de inte var så sugna på.
Efter mycket tjat fick vi (jag) faktiskt dit en mac som de ställde upp så man kunde titta hur den såg ut inuti när vi hade kurs i att plocka isär datorer. Alltid nåt...
OT igen men hur funkar wifi nätet på skolan? Har själv en iBook 700 med airport och ska skaffa ip/mail, eller vad det nu är man behöver, i dagarna.
Nätet ska visst fungera bara fint. Du kan ansluta utan lösenord, men för att surfa utanför universitetets nät så måste du logga in, precis som det är i många datasalar. Detta är vad jag hört i alla fall, har inte testat det själv.
By the way så drog jag igång airport i rökrummet i hum-huset o fick fullt utslag. Grand...
Huh! Stackars iBook att behöva vara där inne... (syftar på rökrummet och inte hum-huset