Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator för en mediatekniker/ingengör...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en vän som börjat plugga mediateknik här i umeå och går i datorköpstankar. Nu kommer själva dilemmat.... Tydligen så kör de enbart PC på mediatekniklinjen(!) samtidigt vet jag ju att en stor del av industrin använder mestadels mac, då ma ol´ man har reklambyrå och min svåger har egen studio. Hur som helst så skulle jag vilja höra lite erfarenheter och uppskattningar om fördelningen mac/pc inom, ja vad nu en mediaingengör kan tänkas arbeta med. Snälla hjälp mig att frälsa den här stackars flickans förtappade själ

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-09-09 10:41

Det här är ju ett macforum, så ...
Skämt åsido. Man borde kunna bägge miljöerna. Vanligast är väl att skolan har Mac och studenterna har PC.
Någon exakt procentuell fördelning vet jag inte. Men tidningar som är den klart största branschen har mycket Mac. Reklambyråer mycket Mac. Ljud, video, multimedia, webb, är mer blandat, många har både och för att testa att det fungerar. Eller att nånting funkar bättre på ena plattformen.
Högskolan Dalarna kör mycket Mac, Mitthögskolan Mac, Grafiska Institutet Mac.

Är det "Högskoleingenjörsprogrammet
i Medieteknik" du menar? Jag läste det det allra första året, då det hette Medieingenjörsprogrammet. Och macentusiasmen var väl inte direkt överväldigande kan man lugnt säga...

De enda gången vi hade en kurs som gick på mac var programmering i C (verkligen en typisk grej att göra på mac - not!) på ett gäng gamla sunkiga macar som fick alla i klassen som aldrig testat mac att verkligen ogilla det. Skälet var att TFE inte ens hade några macar, så när vi läste hos CS istället så fick vi sitta i deras macsal. När vi läste multimedia och när vi läste layout och typografi så var det på PC däremot. Snacka om bakvända världen.

Att välja mac när man läser det programmet kommer att ge lite mera problem och svårigheter än om hon köper en PC. En del av de mera tekniska pc-programmen (som t.ex. kretssimulering vid digitalteknikkurserna) finns inte alltid för mac. Men fördelen med att köra mac är ju att hon blir bättre rustad för arbetslivet, där det är både mac och pc som gäller idag, lite beroende på branschinriktning.

Men hon kan ju säkert hitta nån macsjälsfrände i sin klass, alltid brukar det finnas några. Och med en iBook och AirPort-kort så kan hon smidigt nyttja WiFi-nätet som täcker hela campus!

Just detta håller vi på och förhandlar med Apple om just nu.. billiga hyrköp till studenterna är något Apple f-n får ta o fixa..

Som det är nu kostar en iBook typ 6-700:-/mån för en student under 3år.. hur många har råd med det.

Man kan för 300:-/mån få en IBM Thinkpad som lätt klår iBooken i performance..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Men hon kan ju säkert hitta nån macsjälsfrände i sin klass, alltid brukar det finnas några. Och med en iBook och AirPort-kort så kan hon smidigt nyttja WiFi-nätet som täcker hela campus!

Lite OT, men täcker verkligen WiFI hela Campus, för vad jag vet så finns det endast i MIT-huset, Teknikhuset, Lärarhuset och Samhällsvetarhuset.

Fast du kanske har större koll på det Adrian än vad jag har?

Citat:

Är det "Högskoleingenjörsprogrammet
i Medieteknik" du menar?

Jupp, stämmer bra. Har hört att de har ett lite frostigt förhållande till macen där och just därför försöker jag få in lite argument för. Tycker det verkar vansinnigt att inte ta hänsyn till arbetsmarknaden och köra tex layout på pc(!), heja...

OT igen men hur funkar wifi nätet på skolan? Har själv en iBook 700 med airport och ska skaffa ip/mail, eller vad det nu är man behöver, i dagarna.

By the way så drog jag igång airport i rökrummet i hum-huset o fick fullt utslag. Grand...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael ´mie´ E:
Lite OT, men täcker verkligen WiFI hela Campus, för vad jag vet så finns det endast i MIT-huset, Teknikhuset, Lärarhuset och Samhällsvetarhuset.

Fast du kanske har större koll på det Adrian än vad jag har?

Näe, det har jag faktiskt inte, trots att jag inte tagit ut min examen ännu *skäms och tittar ner i marken* så har jag inte varit mycket på campus sedan det WiFi-nätet drogs igång. Men som medieingenjör så hänger man ju oftast i Teknik-huset och MIT-huset, så då klarar man sig nog ganska långt. Fast det är klart, om man kunde sitta ute vid dammen skulle det ju inte vara helt fel heller... Men det har jag som sagt ingen koll på.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anton W:
Jupp, stämmer bra. Har hört att de har ett lite frostigt förhållande till macen där och just därför försöker jag få in lite argument för. Tycker det verkar vansinnigt att inte ta hänsyn till arbetsmarknaden och köra tex layout på pc(!), heja...

Mm. Deras argument var att programmen ser likadana ut på båda plattformarna (PageMaker, Photoshop, Premiere m.fl.) och det är iofs sant, men en blandad miljö hade förstås varit bäst. Ta bara en sån sak som typsnitt, hur enkelt var det att fixa PS-typsnitt på PC 1995? Men sen handlade det förstås om kompetens också och pengar, som alltid. TFE är ju en teknisk institution och därmed inte vana vid mac alls. Att då administrera ett macnätverk var väl nåt de inte var så sugna på.

Efter mycket tjat fick vi (jag) faktiskt dit en mac som de ställde upp så man kunde titta hur den såg ut inuti när vi hade kurs i att plocka isär datorer. Alltid nåt...

Citat:

OT igen men hur funkar wifi nätet på skolan? Har själv en iBook 700 med airport och ska skaffa ip/mail, eller vad det nu är man behöver, i dagarna.

Nätet ska visst fungera bara fint. Du kan ansluta utan lösenord, men för att surfa utanför universitetets nät så måste du logga in, precis som det är i många datasalar. Detta är vad jag hört i alla fall, har inte testat det själv.

Citat:

By the way så drog jag igång airport i rökrummet i hum-huset o fick fullt utslag. Grand...

Huh! Stackars iBook att behöva vara där inne... (syftar på rökrummet och inte hum-huset

Hej!
Jag har precis börjat Mediateknikprogramet i Umeå (Mediaingenjörsprogrammet) -Jag kör Mac,men har bara gått någon vecka på programmet. Det var kul att höra på vår föreläsning i dag om operativsystem... Det operativsystem som nämndes flest gånger under föreläsningen var Mac OSX!! (Hej Samuel K, bra föreläsning). Jag har pratat med äldre studenter som också kör mac hemma (Hej Martin). Enligt honom har det bara gått bra. Han går andra året på linjen.

Mvh
Jörgen

[ 09 September 2002, 18:05: Meddelandet ändrat av: Jörgen Ivarsson ]

Citat:

[Huh! Stackars iBook att behöva vara där inne... (syftar på rökrummet och inte hum-huset [/QB]

Min iBook e hardcore

*vinkar till Jörgen*

Ang. datorval: Själv tycker jag att en iBook är ett riktigt bra val för en som pluggar media. Visst, den är ingen racer, men man har en del andra fördelar.

Ta nätet på Tillämpad fysik och elektronik som exempel. Finns få så stora nät som sköts av så okunnig personal, och det händer allt som oftast att servrarna dyker. Nätverksadministratören där verkar dessutom ha världens största delete-tangent och hon använder den ofta och gärna på elevernas hemkataloger. Har man en iBook som man kör på det trådlösa nätet slipper man plågas vid arbetsstationerna i datorlabben, och man får ha sina filer i fred.

Sedan har man ju alltid fördelen av att kunna köra Mac OS X, tycker faktiskt det är värt merkostnaden mot för en bärbar pc. Särskilt i akademiska miljöer är det aldrig fel att köra ett unixbaserat OS...

1
Bevaka tråden