Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC: 16:9 - Få fram det svarta på över- och underkant

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har en 32" LCD-TV.

När jag kör filmer från xboxen med aspect ratio på 16:9 får jag det svarta rutan på över- och underkant som jag tycker om.

När jag kör VLC på mac mini så sträcker den upp bilden och det svarta är istället på höger- och vänsterkant.

Hur ställer jag in den så att jag får det svarta där uppe och nere?

Okej, nu svarar jag på mina egna frågor.
Drog ner VLC 0.8.6 Test1. Sen satte jag Aspect Ratio på 221:100
Nu fick jag det som jag vill.

gäller bara hitta inställningen som gör att den alltid hamnar på 221:100

i preferences under video kan du lägga in en aspect ratio som inte försvinner när du stänger av programmet utan ligger kvar till nästa fil du öppnar. aspect ratio sträcker ju ut eller trycker ihop bilden om det inte är samma format, du kan välja att beskära den med bibehållet höjd/bredd-förhållande istället med crop-funktionen, men det kanske inte är det du är ute efter? sen undrar jag hur det kommer sig att du får svart där uppe och där nere när du kör 16:9 på en 32" LCD, borde inte det täcka upp bilden ganska precis?

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

i preferences under video kan du lägga in en aspect ratio som inte försvinner när du stänger av programmet utan ligger kvar till nästa fil du öppnar. aspect ratio sträcker ju ut eller trycker ihop bilden om det inte är samma format, du kan välja att beskära den med bibehållet höjd/bredd-förhållande istället med crop-funktionen, men det kanske inte är det du är ute efter? sen undrar jag hur det kommer sig att du får svart där uppe och där nere när du kör 16:9 på en 32" LCD, borde inte det täcka upp bilden ganska precis?

Crop-funktionen vill jag inte ha. Den klipper ju av en bit på höjden, då missar man delar avbilden och texten

• Oregistrerad
  • 2006-11-11 23:59

Man kan växla mellan dom olika lägena genom att trycka på A. Vet inte hur länge detta funnits i VLC.

Ursprungligen av SV O:

Man kan växla mellan dom olika lägena genom att trycka på A. Vet inte hur länge detta funnits i VLC.

Woho.. hehe schysst

Jag är så jävla van med media player classic på WinXP och XBox'n.
Fått min Mac Mini Precis och jag leker som faan.. Hehe.
Man måste få till det som man vill

Kanske kan passa på fråga er grabbar.

Har lagt in Perian och provat Quicktime med 2 olika xvid-filmer.
Den ena klarar den men inte den andra. Båda filmerna fungerar självklart under VLC.
Men vad kan det bero på? Vill gärna att det sa funka under Front Row.

Jo. 16:9 täcker det precis. Det var därför jag valde 221:100. Jag tycker att bilden blir bättre och jag får en mer bio-känsla

Under Xboxen så var det custom inställning jag själv hade valt.
Finns det någon snabbkommando för att ändra aspect ratio?

Ska prova det med crop..

1
Bevaka tråden