Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömspikar genom hörlursuttaget

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sedan en tid tillbaka börjat koppla en Powerbook till stereon via vanligt hörlursuttag för att spela musik från itunesbiblioteket. Powerbooken drivs med sladd som är pluggad i ett intilliggande rum där datorn normalt bor. Problemet är att jag med denna uppsättning ofta drabbas av att datorn plötsligt självdör och jag måste 'nollställa säkringen' i strömadaptern för att den ska kunna startas igen. Problemen uppstår bara när datorn också är ihopkopplad med stereon vilket får mig att förutsätta att det är något som blir galet den vägen och inte via den vanliga strömsladden.

- Stämmer mitt antagande?
- Vad beror det på?
- Finns det något jag kan göra åt det?
- Annat?

Tacksam för tips!

• Oregistrerad
  • 2006-11-10 20:32

Jordade eluttag??

Ja både stereon och datorn är pluggade i jordade uttag men stereon har till skillnad ifrån datorn inte en jordad kabel så är det detta som är problemet är frågan hur jag löser det. Och varför alla dessa strömspikar, ovanligt mycket men har hänt TVÅ gånger sedan jag skrev första inlägget. Känns inte jättenyttigt för datorn även om jag åtminstone kör den helt utan batteri anslutet.

Vet inte om det har nånting med saken att göra eller inte men...Testat att driva datorn från ett uttag i samma rum som stereon? Kan ju vara nån mindre skillnad mellan rummen som är nog för att jävlas med datorn...

Ren gissning från min sida iaf...alldrig varit bra på det där med el.

• Oregistrerad
  • 2006-11-11 08:21

Se till att plugga in datorn i samma el-grupp som stereon är inkopplad på, med all sannolikhet är det skillnaden i spänningen mellan två olika el-grupper som överförs via audiokabeln.

• Oregistrerad
  • 2006-11-11 09:01

Kan vara elskillnader, så prova det ... prova annars att koppla datorn eller stereon till en jordfelsbrytare (finns att köpa på välsorterade ICA butiker och el/järn affärer) och se om den slår av...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-12 12:11

Har du möjligen kopplat stereon till centralantenn? Om du har det är risken stor att du får en spänning mellan din jord och jorden vid antennförstärkaren för centralantennen. Brukar också yttra sig i klart hörbart jordbrum i högtalarna.

Koppla ur centralantennen. Om felet upphör kan du i en välsorterad elektronik- eller hifi-butik köpa en isolator för antennkabeln. Lycka till!

Utveckla gärna det där om centralantenn. Ett visst sus/brum finns nog.

Annars så verkar det har löst problemet att koppla både dator och stereo i samma uttag (det där bara stereon fanns tidigare). Ingen bra lösning dock eftersom att det innebär att jag måste stänga av datorn och flytta sladden då jag i vissa perioder kör den uteslutande utan batteri hemmavid.

Kanske skulle satsa på en AirPort Express, någon som vill köpa en AirPort Extreme basstation?

Ni pratar om elgrupper...

Om det nu skulle kunna göra en skillnad så handlar det om att anslutningen ska vara från samma fas och i så fall med kontakten "åt rätt håll" (för att de inte ska jobba "mot varandra")

Normalt sett så är grupperna i ett hus anslutna till faserna i ordingen 1,2,3 1,2,3 osv.

Men det känns hypotetiskt att det skulle inverka. Störningen kan komma från annan utrustning som ger en spik i en fas. I så fall är det ett fel på den utrustningen eller så är det fel i elsystemet i huset/lägenheten.

1
Bevaka tråden