Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna DVD-filmer med Superdrive

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G4/733 med Superdrive (DVD-R) i. Hur ska jag göra för att bränna DVD filmer?

Man kan ju "rippa" skivorna men det tar evigheter och är jobbigt. Dessutom ska man ju faktiskt ha filmerna i MPEG2 format för att kunna bränna om dom som DVD.

Någon som vet? Det enda jag är helt säker på är att iDVD inte kan någonting överhuvudtaget

Hm, inte saker, men kolla in sajten http://www.macdvd.org/

Det hade ju varit grymt om man kunde köra disc-copy i Toast 5! Men vad jag hört så kan man glömma detta för DVD filmer.
Dock inte 100:a. Någon som vet om det går att komma runt på något sätt?

hmm. har en massa filmer som man skulle vilja bränna..

Ska testa Toast 5 när jag får det.

Inte så stor mening att köpa en DVD-R brännare om man inte kan bränna av film-skivor!

>Inte så stor mening att köpa en DVD-R brännare om man inte kan bränna av film-skivor!

Tja, en hel del som köper den vill nog ha det till egna film/video produktione,r och lagring av data.

Martin, det man behöver skapa för att brämma dvd filmer är så kallade vob filer, det ända sättet att få tag på dessa är skapa egna med en program vara typ, dsp, sonic m.m alt. skapa flera olika rip program för dvd:er vob filer dessa kan du sedan bränna med dsp tex.
/Johan

Det ända idvd kan skapa dvd:er av är dv material, och att få ut dv material från en dvd går inte.

ajaj Det var så komplicerat.

Kan jag göra något av det här med DVD Studio PRO?

dsp=dvd studio pro
Japp du kan koda mpeg2 från vlken qt app som helst eftersom dsp installerar en mpeg2 enkoder till qt, där efter kan du ta in materialet i dsp och skapa dvd:er

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-05-16 10:07

Men Martin, du skriver "Det enda jag är helt säker på är att iDVD inte kan någonting överhuvudtaget"
iDVD är ju ett helt underbart program, lätt att arbeta med. Jag håller på att lägga alla gamla familjefilmer på DVD-skivor nu. Dom var filmade med video 8 tidigare.

jo, jag överdrev lite där men jag var så frustrerad över att det var så knepigt att kopiera DVD skivor.

iDVD har ju väldigt lite funktioner, det är väl inte något vi behöver ifrågasätta? Det går inte ens att få fetstil på rubrikerna om man vill...

Fungerar dock om man bara vill flytta t ex iMovie dokument till DVD.

Vet inte om jag missförstod er, men det är inte svårt att rippa vob-filerna till Hårddisken och sedan bränna. Största problemet är ju dock att man inte kan bränna en hel "köpes" DVD eftersom de oftast är större än 5 Gb (vilket DVD-R än så länge bara klarar av).
Matrix t.ex. är dryga 7 Gb.
Men det är klart. Det är ju mycket extramaterrial på den som kanske inte är så nödvändigt. Men likväl synd.

//Danne

Ni missar ju att man bara kan bränna in en timme på DVD Skivorna 60 min, Enda Sättet att kopiera DVD -Filmer är att rippa dem, använda en mpeg converter ( som tar många timmar, och sen splitta upp filmen i FCP, och Sen köra den som ett projekt i DSP. Krångligt ??? , det är ju dock inte meningen att man ska "kunna" göra det. Dock så kan du göra riktiga DVD projekt i DSP och sen kopiera över dem till en DLT bandare, Som är branchstandard för DVD Masters.

En Annan rolig sak i DSP är att Mpeg Codecen inte fungerar i PAL -läge, Utan man måste använda dem tredjeparts Programmen som följer med FCP..

Vob:arna är material som redan är muxat, det kan varken dsp eller imovie använda för att skapa dvd:er som är spelbara på din settop box, dock kan du bränna den för att köra i nån player på pc eller mac.
/Johan

Hör gärna av dig till mina kollegor Anders och Pelle på InMedia som kan allt om DVD som är värt att kunna!
Tel.08-4407800

haha, där smög det in sig lite smyg-reklam. så länge det är på den här nivån så är det väl ok

ja, är det inte ordspråket lyder: ju mer reklam desstå bättre...

• Medlem
  • Malmö
  • 2001-05-17 21:44

det finns program som kopierar en full dvd på 30 min som går att bränna, men som andra sagt 4,7gb skivor är inte stora nog för hollywood filmer

åk till kina o köp ett lager med dvd filmer... jag har en känsla av att man tjänar på det
pris ca 10:- styck

tyvärr brukar det inte vara dvd:er utan de sämre vcd:er

/Johanw

• Medlem
  • Mölndal
  • 2001-05-18 11:01

Du kan köpa zonfria DVD filmer för $13 inkl frakt (kommer som rek) från http://envy.nu/vcdisc/ de har en del kul tittlar som alla Starwars filmerna på DVD. Levererar på 6-7 dagar till Sverige.

(en som snart får sin externa firewire DVD-R brännare

det tråkiga me de externa dvd brännarna är att de inte fungerar med det suveräna idvd utan är hänvisade till dsp (10000:-)

/Johanw

Jag var precis i Kina för en månad sedan och köpte på mig ett rejält lager DVDer för 10kr/st...De flesta funkar super men jag fick två som var totaldubbade....Bara att börja studera Mandarin

Nån som vet var man kan få tag på DVD-R billigare än hos AppleStore?
Det blir ju sin lilla runda summa med 440kr för ett 5-pack.

• Oregistrerad
  • 2002-03-31 13:56
Citat:

Skapades ursprungligen av: petterm:
Det hade ju varit grymt om man kunde köra disc-copy i Toast 5!

Funkar på singellayer filmer, dvs de under 5GB...

• Oregistrerad
  • 2002-04-02 11:44

Öppna DV- out port.

Är det någon som har koll på vart man kan få ta i en programvara där man
kan göra om out porten till in/out på en Sony DV-kamera. Vet att det finna att köpa men det ska finnas gratisprogram som fixar detta....

1
Bevaka tråden