Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker tips om val av Digitalvideosystem?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står i köptankar för ett digitalvideosystem, men har för tillfället inte den fetaste plånboken. Vilka program är mest prisvärda om man är grön (sånär som ett par musikvideorullar i iMovie)? Ska man köra Final Cut Pro eller Edit DV och vad måste man absolut ha i hårdvaruväg (det var det där med klen budget) för att komma igång med digital videoredigering på lite högre nivå än iMovie?

/Jont Olof

Jag språkar för final cut utav flera anledningar.

1 - Skalbarheten
2 - Priset
3 - Enkelheten
4 - Prestanda
5 - Stabilitet

1 - Eftersom FCP bara är ett interface på QT så kan man använda all QT kompatibel hårdvara (med lite undantag) från DV eller ännu sämre upp till okomporimerad HD - samma program dock olika hårdvara, cinestream som editdv numera heter kan bara streaming format? och dv.

2 - 9.000 vad kan matcha det i funktioner/pris ? Du får hela premiere och halva Aftereffects för pengarna

3 - Enkelheten otroligt mycket lättare att komma igång med en tex premiere dock så vet jag att premiere användare som är vana vid det slöa gränssnitt tycker att FCP är krånligt, cinestream är lätt om man kört avid tidigare

4 - Sedan 2.0 kom är rendringar otroligt mycket snabbare på en G4 än tidigare är roligare får man med en MP maskin, sedan finns det numera också Realtime funktionalitet om man har hårdvara som klarar av det

5 - Om man jämför med den andra någolunda jämnbördiga programmet ifråga om funktioner program - premiere 6.0 - så är det ändå inte i närheten tyvärr, adobe borde kunna göra bättre

Det finns säkert många som har synpunkter på detta och det vill jag gärna höra. Apple har på ett år sålt 500 legala licenser av fcp i sverige (sedan finns alla bundligar, promaxm targa m.m) - det talar sitt tydliga språk

/Johanw

Tack för de synpunkterna! Vad tror ni om en iMac DV 400, 196MB RAM 80GB extern FireWire. Är det tillräckligt för att kunna köra FCP på till att börja med eller måste man köpa i en nyare G4 direkt?
/Jont Olof

jag vet inte alls på vilken nivå du har tänkt dig när det gäller digital video men jaag har ett litet tips för konvertering av analog till digital video.

Själv har jag redigerat en del video i FCP som jag tagit in via MiniDV formatet genom macens inbyggda FW, detta har funkat mycket bra. Tyvärr har man ju oftastmycket material liggande i analogt format som man inte vill skall gå förlorat och jag har använt mig av Radius VideoVision PCI till att få in detta. Detta system var ju bra för några år sedan men idag är det värdelöst, fungerar ine i de nya G4orna so jag har dett sittande i en G3a.

Nu till saken:

jag köpte precis en Formac Studo och är otroligt nöjd med denna produkt. Jag kan med denna få in all video i samma DV format och med mycket högre kvalité än med VideoVision. Det är en suverän produkt för oss som vill få in media från alla möjliga håll (även TV direkt och radio) dessutom passar det för en liten budget kostar ca. 500 plus moms . Dessutom funkar drivrutinerna mycket väl med FCP.

FCP bör fungera helt OK till att börja med, i alla fall om man jobbar med material från Mini Dv eller analogt. I alla fall version 1.2.5, version 2 har jag inte haft råd att uppgradera till än

Okej. Det känns som att en lite mer utförlig förklaring av mina planer skulle kunna vara på sin plats...

I dagsläget har jag en Sony PC100E med firewire in/ut som jag huvudsakligen använder för att spela in musikvideos av det enklare slaget. Jag använder iMovie och tankar filmklippen fram och tillbaka direkt via datorns och kamerans firewire-port.

Filmerna vill jag dels kunna lägga i Quicktimeformat på CD-skivor, dels kunna läggas tillbaka i miniDV format för exempelvis presentationer med kameran. Komprimering för nätet är också användbart!

Hittils har jag använt iMovie och det är onekligen en aning begränsat om än jäkligt användarvänligt. Som jag i dagsläget arbetar tankar jag ner i princip alla klipp på hårdisken och pusslar med en konstnärs tålamod ihop bilder och ljudfiler till en färdig video...

Min tanke var att arbetet skulle kunna fortgå på liknande sätt dvs, med möjlighet att lägga in i princip allt filmmaterial på hårddisken för att sedan klippa ihop det. Fördelen med ett lite mer avancerat program skulle kunna vara större kontroll över övergångar och lite coola effekter osv.

Jag vet inte mycket om hur man arbetar vare sig i FCP, cinestream eller Premier men skulle det gå att fixa vore helschysst...

/Jont Olof

Det du beskriver är gemesamt för varje icke linjär digital redigering alltså fcp, premiere, cinestream, media100, avid m.m och fcp funkar i stegen
1 - Ta in
2 - Klipp
3 - Exportera till file eller tape och med de program som följer med fcp kan du skapa real, windowsmedia eller qt för streaming samt alla övriga qt format som finns för tex cd eller annat media.

Angående ta in analogt så kan du göra det med den kamera du har dock får du spela in på tape från analoga källor eftersom pc100 kan fungera som vtr också

/Johanw

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-18 09:38

Media 100i le/DV helt klart, priserna på Media 100 systemen har dessutom precis sänkts. FCP med Digital Voodookort är också ett bra alternativ.

Tar gärna emot lite information om synpunkterna på nya FCP 2..

Vi har ett antal FCP som vi funderar på att uppgradera till 2an.. vill ha lite kött på benen vad gäller nya funktioner och hur det fungerar i pratikten..

Funktionerna har jag läst mig till men kul o höra från folk som verkligen använder programmet..

Någon som vet när 2an kommer till OSX? Carbon el Cocoa?

Vad jag hört så skall det komma i höst, dom är dock lite beroende av att tillverkare av hårdvara har färdiga drivrutinetr för sina olika kort till mac os x - det lär heta nåt i stil med 2.5
/johanw

Nya funktioner

1 - Viktigast - bättre mediahantering
2 - Stöd för Realtime kort
3 - PPM mätare för master ut
4 - OMF stöd för export till protools t ex.
5 - Lättare att skapa olika prefs grupper om man har olika hårdvara
6 - 1200 sidor manual

Fungerar suveränt - har själv kört det i 1 månad med matrox rtmac kort - kombinationen är oslagbar till det priset, jämför med media100le/dv

/johanw

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-18 11:33

Jo, det är ett bra pris, man ska ju som sagt välja system efter kvalitetskrav, arbetsflöde och plånbok. Media 100 le/DV är kanske inte billigast i stan men IMHO mest prisvärd ställd till vad du får.

När det gäller RTmac-kortet är det synd att realtids-effekterna endast gäller de analoga utgångarna.

det kostar ?
och vad kan det som fcp/matrox inte kan ?

/Johanw

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-18 14:42

"och vad kan det som fcp/matrox inte kan ?"
-FCP/RTmac är en bra lösning, Media100 le/DV är ett bra system. Båda är bra om du arbetar i DV format.

En fördel i Media 100 är att du kan förredigera i låg upplösning (120-500kb/sek ) och sen batcha om till vanlig DV (ca 3600kb/sek). Sparar ju massa disk.

Jag gillar också att du enkelt kan uppgradera och höja ribban med Media 100, och jag har hört att det är bra support

"det kostar ?"
-35.100:- exkl moms.

[ 18 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Zagge ]

Sa du att Realtids funktionerna i RTmac kortet endast fungerar på analog ut och inte DV ut?

Verkar ju nästan bortkastat i det fallet, vi kör ut våra produktioner på dv eller genom cleaner.

Men så om jag vill köra realtids effekter på mina dv pal projekt och spara dom på dv går inte det.. fredag eftermiddag och jag känner att jag är trött.. förklara gärna mera, så läser jag det på måndag

Okej! Nu har jag onkligen sått mer kött på benen.
En sak bara. Det verkar som om ni alla kör med någon form av hårdvaruaccelerering.
Mitt bekymmer är att jag just nu sitter på en iMac och frågan blir:

Tror ni man kan köra FCP på en vanlig iMac DV 400 med 196Mb RAM?

Tack för alla engagerade inlägg!

/Jont Olof

Zagge, disk är knappast en fråga idag med de priser vi har, eftersom dv har så pass låga krav på dagens diskar så att till och med ide diskarna i powerböckerna fungerar alldeles utmärkt.

Att uppgradera fcp till högre kvalitet är ju också en av fcp stora fördelar, stoppa i lite mer hw i burken och du jobbar fortfarande med samma interface, dock är uppgraderingar betydligt billigare än media100 !? eller ?

Inte alla är nöjda med media100s support

Bet. Realtids funktionerna på Rtmac kortet stämmer det alldeles rätt som Zagge säger, det är bara på comp/svideo som realtids effekterna kommer ut dock kan man välja i fcp2 att rendrera endast realtids effekterna för att ta ut på dv, detta betyder dock att medans du sitter och jobbar mot en videomonitor inte behöver rendrera varje gång du flyttar tex photoshop grafik eller annat, din kreativa leksida slipper vänta på massa rendreringar utan du kan testa och se direkt.

Vidare så har RTmac kortat flera andra funktioner också.

1 - Du får ett till grafikort alltså möljighet till 2 bildskärmar för de som endast har ett sedan tidigare eller 3 för dom som redan har 2 (jag, eller finns det nån annan som kör så ?).

2 - Analog transcoder, du kan spela in från vhs/beta via comp el. svideo in som kortet har.

3 - Du har synk mellan video monitor / Datamonitor / högtalare - ni redigerat via en kamera dä D/A är extern vet att du har ca 1/2 sek. fördröjning var på ljudet som matchar videomonitorn inte stämmer med datamonitorn och vice versa.

4 - Realtids effekterna, som är
2 video lager och 1grafiklager samtidigt eller tvärtom,och under motion fliken är allt i realtid och keyframable (nytt ord?) utom motion blur,samt ett 20tal transitions

Tex kan du ta photshop grafik, göra den halvtransparant få den att åka samt skugga den över ett videolager utan att behöva rendrera för att se hur det ser ut, skall du sedan ha ut den på vhs för kundkopia är det bara att köra, skall du dock mastra tillbaka den till dv band så behövs det rendreras.

Ang Imac så fungerar det alldeles utmärkt denna är lika snabb som de gamla powerböckerna och har du bara tillräckligt med disk så inga problem, dock vill fcp2 ha lite mer minne än 1an var på en uppgradering inte vore fel

Jag hoppas att jag inte blivit för långrandig och att nån fattar vad jag menar.

/Johanw

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
[B]Okej! Nu har jag onkligen sått mer kött på benen.
En sak bara. Det verkar som om ni alla kör med någon form av hårdvaruaccelerering.
Mitt bekymmer är att jag just nu sitter på en iMac och frågan blir:

Tror ni man kan köra FCP på en vanlig iMac DV 400 med 196Mb RAM?

- Kort o gott, Ja det går bra!

Ett tips är o köpa en firewire disk.. tex en maxtor på 80gb som kostar runt 4000..

då kan man med lätthet transportera runt jobbet om man har sådana behov (vilket jag har iaf..)

Personligen skulle jag rekommendera IBM diskar (7 200 rpm) .
Titta också på lådor med den nya "Oxford 911 IDE to FireWire Bridge", dyrare men snabbare. LaCies nyaste diskar har denna brygga. Kolla dock noga innan ni slår till.

• Medlem
  • 2001-05-23 23:37

Hej Morgan, i Lisa bernice book om Final cut pro, står det att mini kravet är G 3 266, men rekomenderar minst G3 300,vad det gäller minnet så är mini kravet 128 mb, jag rekomenderar 256.
Hoppas det hjälper dig

1
Bevaka tråden