Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallera Mac OS X 9.2

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått tag på en gammal G3 mac som behöver ominstalleras, när man startar den så tar det cirka 10 minuter innan man ser alla ikoner på skrivbordet och menyerna.. Jag har laddat ner ett operativsystem (Mac OS X 9.2.2, samma som finns på den nu), vet inte riktigt hur man ska bränna den eftersom det ligger i .dmg.. Testade att bränna som en data skiva och starta om med den i samtidigt som jag håller C intryckt, men det vill inte fungera..

Hur gör jag då?

• Oregistrerad
  • 2006-11-06 21:50

För det första så heter det bara Mac OS 9.2.2, X:et ska inte med där ...
För det andra så är det djävligt olagligt att ladda ner och bränna ut ett operativsystem/programmet om du inte äger originalet.
För det tredje så vet jag, men tänker inte tala om för dig hur du gör, eftersom jag antar att du har laddat ner det illegalt...
För det fjärde - har jag fel så ber jag redan nu om ursäkt, och kan berätta det för dig om du äger originalet, men då förstår jag inte varför du laddat ner det...

Nja så illa behöver det inte var
Om det är 9.2.2 som laddas ner från apple - så är det inte hela operativet utan endast uppgraderingen och för den behövs 9:an Svaret på din fråga är att man kan köper operativet från Apple och sedan uppgraderar man vid behov.

Ursprungligen av Scumpi:

För det första så heter det bara Mac OS 9.2.2, X:et ska inte med där ...
För det andra så är det djävligt olagligt att ladda ner och bränna ut ett operativsystem/programmet om du inte äger originalet.
För det tredje så vet jag, men tänker inte tala om för dig hur du gör, eftersom jag antar att du har laddat ner det illegalt...
För det fjärde - har jag fel så ber jag redan nu om ursäkt, och kan berätta det för dig om du äger originalet, men då förstår jag inte varför du laddat ner det...

Djävligt olagligt....är det mera olagligt än om det bara är olagligt? He he....vem bryr sig...mac os 9.....give it a rest dude.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-15 14:06

Observera att de ej säljer OS 9 längre hos Apple. Jag har frågat! Jag bedömer det därför som relativt OK att ladda ner det och använda det. Speciellt om det rör sig om en dator som levererades med detta OS...

/Per-Anders

• Medlem
  • 2006-11-06 22:02

Ja, .dmg-filer funkar inte i OS 9, du måste ha OS X för det. (dessutom är det som sagt lite usch och fy att ladda ner system från fildelningssajter och är inget som får diskuteras på 99mac)

Försök att köpa det istället. Tidigare sålde Apple OS 9.2.1 för 150:- om man ringde och frågade dem om det, vet inte om de gör det fortfarande... Annars är det begagnatmarknaden som gäller. Kan du köra OS X på datorn så är det att föredra framför OS 9.

Ursprungligen av Giggs:

Ja, .dmg-filer funkar inte i OS 9, du måste ha OS X för det.

Finns det inte en sen version av DiskCopy för OS9 som klarar .dmg?

• Medlem
  • 2006-11-11 11:52
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Finns det inte en sen version av DiskCopy för OS9 som klarar .dmg?

Jo, det sägs att 6.5(?) som ligger gömd nånstans i nåt hörn av nätet ska klara det, men jag lyckades inte då jag provade det en gång. Vad som var fel undersökte jag inte, jag gav upp direkt. "Trying is the first step towards failure" som Homer Simpson sa, så att fortsätta försöka kändes helt fel.

Men glöm inte att det är JÄVLIGT OLAGLIGT!!!

Hehehehe.

Det är JÄVLIGT OLAGLIGT att gå mot röd gubbe med!!!

• Oregistrerad
  • 2006-11-16 21:17

Beige G3 måste ha 74-minutersskivor för att kunna boota. Försök få tag i det du.
Dmg-filen går fint att bränna med en riktigt sen DiskCopy. Tex den som följer med 9.1-skivorna. Det viktiga är man får med boot-blocken. Ev. kan det vara en klant som har gjort dng-filerna.

Könstigt. Jag köpte för ett år sedan en skiva med OS 9 på från Apple men jag var tvungen att ringa och gnälla lite. Fanns inte på deras sida på nätet. Men.. det finns ju många återförsäljare, främst amerikanska, som säljer gamla skivor.

Titta vad jag hitta'
http://eshop.macsales.com/item/Apple/OS92CD/

Jag har köpt minne från dem tidigare, så det är ett ställe med bra service och pålitliga i största allmänhet.

1
Bevaka tråden