Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Refresh av skrivbordet

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag väljer att spara filer till Desktop så dyker den oftast aldrig upp på skrivbordet. Startar jag om datorn så kommer den dock fram. Det jag vill göra är alltså en refresh av skrivbordet, precis som när man trycker F5 i windows. Finns denna funktion till Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 13:21

Detta är faktiskt en sjukt störande bugg. Letar själv en lösning på detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 13:24

Har jag under 10 år aldrig upplevt, men et kasnke bara är jag

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 13:34

Nej inte jag heller, det jag laddar hem hamnar snyggt och prydligt på skrivbordet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 14:05

Starta om Finder borde fixa problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 18:22

Känns som att det har varit större problem med det här i gamla OS X-versioner än vad det är nu.

Iallafall:
http://www.brockerhoff.net/nudge/index.html

Tack!! Ska testa nästa gång det händer

  • Medlem
  • 2006-10-16 22:13

Har hänt mig någon gång att saker inte dykt upp, men då har det bara varit att växla till ett annat program och tillbaka igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 23:52

Det där är ett pre-Mac OS X 10.4 problem. Då däremot var problemet ständigt närvarande...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 00:11
Ursprungligen av acke:

Det där är ett pre-Mac OS X 10.4 problem. Då däremot var problemet ständigt närvarande...

"Ständigt närvarande"? Jag har aldrig råkat ut för det och jag har kört OS X så länge det funnits, alla versioner.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 00:29

har inte heller märkt något sånt

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2006-10-17 07:39

Inte jag heller

Har aldrig hänt mig sedan jag skaffade Mac, från Panther 10.3.6 till Tiger 10.4.8.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 09:36

Du kanske har väldigt många filer på skrivbordet? Då kan det ta lång tid innan Finder visar filerna. Själv har jag inga filer på skrivbordet.

Kör 10.4.8 och har typ 3 ikoner på skrivbordet.. Problem senast igårkväll.

Händer att ikoner försvinner/skrivbordet inte uppdateras här heller, så det är ju fortfarande ett problem – om än begränsat. MBP på 10.4.8. (Apples sämsta uppdatering alla kategorier.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 13:22

Kör en mapp + två partitioner och en genväg. Får detta problem. Dels på min macbook pro, minin och ibland på powerbooken.

Jag har haft mycket problem med just det där genom åren. Men blivit mindre o mindre problem. Nu händer det bara ibland. Det gäller aldrig aktivt material. Alltså om jag laddar hem en dmg-fil som automatisk monterar upp sig så dök den alltid upp direkt. Men om det var typ en JPG-fil så kunde det ta ett tag innan den dök upp tyvärr.
Men det hjälpte oftast att gå till skrivbordet eller öppna upp ett finder-fönster o manövrera sig till Skrivbordet.

Hej. Jag flyttar tråden till Mac OS X-forumet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-17 16:29

Jag har haft detta problem på en iBook, MacBook och iMac. Det händer inte alls ofta, och när safari laddar ner saker till skrivbordet. Typ väldigt ovanlig bugg. Kräver förmodligen vissa omständigheter som gör att inte alla upplever det.

Jag har ofta detta problem på 10.3.9, hade hoppats att det skulle försvinna på 10.4.

tyvärr hjälper inte nudge programmet.. Laddade ner en sit fil till skrivbordet som gick bra men innehållet som jag manuellt packar upp visas inte. Inte heller om jag öppnar finder desktop. Däremot om jag väljer extract i stuffit så visas de upppackade filerna i browsern.

Finns det nåt annat man kan göra?

ok jag bumpar den här tråden,
Eftersom jag dumt nog skapade en ny.

jag kör 10.4.8 också och har ca 9 ikoner (om jag inte har fler "osynliga")

hände för mig rätt ofta i Panther, men aldrig i Tiger.

...trodde jag, tills jag idag gjorde 2 filmer med Snapz Pro. De dök inte upp. De dök inte ens upp i Findern eller i terminalen. Sökte efter dem i Spotlight och DÅ dök de upp på skrivbordet.

mysko, minst sagt..

Problemet som beskrivs har jag nog aldrig upplevt i OSX, vet inte ens om jag har upplevt det i OS9.

I fall att det inte skulle komma på det riktiga skrivbordet, så skulle jga kolla i skrivbordsmappen.

Det verkar som att problemet inte bara handlar om skrivbordet.
Jag "saknar" andra filer som går att hitta via spotlight/qs.
Tex en .plist fil för finder som eventuellt skulle lösa problemet (tror inte den gjorde det)
Kommer inte ihåg det exakta namnet men aningens ironiskt att den potentiella lösningen också är dold.

what gives? Jag kör dual boot så jag är inte rökt, men jag köpte inte en mac för att sitta i xp. Menfiler som försvinner är liksom motsatsen till varför jag överhuvudtaget gick tillbaka till macen. >:(

När jag saknar en fil som jag vet är där så gör jag en snabb CMD-Shift-N, och vipps så syns de saknade filerna. Sen måste jag ta bort den nya foldern...

tyvärr fungerar inte det för mig heller.

det suger.

Det är omöjligt att jobba i osx för mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-22 06:02

Nedladdade filer och nyskapade filer som jag lägger på desktopen visas alltid korrekt, men färemot kan monteringar av nätverksenheter ta en evighet att visa, trots att de finns där. Tar jag omvägen genom Terminalen kommer jag dock åt dem, och så fort jag öppnar enheten på det sättet så dyker den upp direkt på skrivbordet... konstigt

Har också det problemet....senaste versionen av osx. Händer ofta om jag gör en mp4 i quicktime player. Dyker inte upp, men "hittar" man den med Spotlight så uppdateras finder och skrivbordet.

1
Bevaka tråden