Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför funkar inte urklippsbanan?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-16 10:48

Hej,

Någon som kag hjälpa mig med ett enkelt (?) problem? Håller på att formgiva en ny förpackning i Illustrator CS2 och ska montera in en bild med en urklippsbana. Problemet är att hela bilden kommer med (inkl. bakgrund) och inte bara det som ryms inom banan. Bilden är en TIFF. Jag har även testat att spara den som EPS men då blir hela bilden osynlig i Illustrator.

Är van InDesign-användare, men inte lika bekant med Illustrator och står nu som ett stort frågetecken.

Någon som kan hjälpa?!

TACK!!

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-16 12:48

Hej!

Vad är det för sorts bild du ska importera in i indesign? Är det en vektor bild eller är det en pixel bild?
Om det är en pixel bild ska du markera den yta som du vill ha med, ta markeringsverktyget, sen ska du gå till banor, skapa arbetsbana, tolerans 0,5 brukar funkar bra. sen spara bana och sist urklippsbana.
Sedan kan du spara bilderna i jpg om du vill, urklippsbana finns kvar i den. Annars brukar jag spara den i EPS format.

Om det är en vektor bild.. så ska du se till att det inte finns med bakgrunsobjekt i själva bilden. annars kommer dem att vara med. Jag har aldrig behövt att skapa nån arbetsbana för en vektor bild. den känner av kanterna av själva objekten i bilden.

Hoppas det hjälpte dina frågor

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-16 12:52

...

Hej och tack för svar!

Det är en pixelbild, och sparat bild med urklippsbana har jag gjort tusen ggr... Det funkar hur bra som helst att montera den i InDesign utan att bakgrunden syns, vilket borde vara ett kvitto på att jag har gjort rätt, men i Illustrator funkar det inte alls, och det är där skon klämmer!

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-11-16 13:12

Spara den som en psd istället då. Det funkar iallafall. Även en eps borde ha funkat.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-16 13:16

...

Jag tänkte spara den som PSD (då funkar det säkert), men är det ett bra format att använda när man ska skicka till tryck? Alla övriga bilder är tiffar..

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-11-16 14:08

Ja, det brukar gå fint, såvida tryckeriets utrustning inte är väldigt gammal. För att vara helt säker så kan du ju bädda in bilden så bör det absolut inte vara några problem.

Senast redigerat 2006-11-16 16:02

Tryck shift+alt+commando+k och kolla att urklippsbanan säkert är aktiverad.

Mittåt! Trodde du pratade om Indesign, sorry. Så gär det när man skriver först och läser sen

P.S. Du kan ju alltid montera i Indesign och kopiera och klistra in i Illustrator, då följer urklippsbanan med.

1
Bevaka tråden