- Menno
- Medlem ●
- International user
- 2006-11-16 13:23
Hejsan folket här!
Jag är helt ny här, har dock varit inne och tittat ett flertal gånger då jag velat köpa mig en mac nu den senaste månaden, och igår beslöt jag mig för att bli medlem för att komma med lite frågor till er.
Jag heter Menno, jag är 22 år gammal kommer ursprungligen från Belgien, har bott i Sverige i 16 år, i Stockholm. Idag bor jag i en stad som heter Utrecht som ligger i Nederländerna där jag läser på Universitetet, och försöker bättra på min flamländska (Holländska / Belgiska)
Till vardags umgås jag mycket med mina studentvänner här, min flickvän och går gärna ut och festar om helgerna i denna underbara studentstad, blir ofta att vi tar bilen och kör in till Amsterdam eller Den Haag bara för att softa och njuta utav riktiga storstäder (Även om Utrecht är till ytan lika stort som Göteborg typ) så känns den ändå rätt liten.
Vad jag dock märkt är att många utav studenterna här sitter och leker med den är vita och silverfärgade "Apple" datorerna, även svarta har jag märkt nu!!
Och ett par utav dessa är vänner till mig, har börjat lära mig Mac OS X, tycker de är helt underbara, och funderar nu starkt på att köpa mig en ny dator, då min gamla stationära PC på 800 Mhz nånting Intel Celeron, 256 mb ram börjar sega enormt!
Givetvis har jag också en liten Bärbar dator för att ha med in på Lektionerna, men där snackar vi prestanda Det är värstingen utav LG's lilla 12" tummare!! 2 GB ram och en Intel Core Duo 1.83 Ghz processor!! (Också en dator som tillhör skolan)
Hur som helst, så passar en Mac Mini mig just nu prismässigt (Well i'm only a student) Macbook är frestande men totalt onödigt då jag redan har en underbar laptop! Och en iMac det känns alldeles för klumpigt inne i ett litet studentrum.
En Mac Mini hade då passat mig utmärkt då jag redan har en 17" TFT (Som vi lånat utav skolan) och allt annat.
Minin jag hade tänkt köpa är en:
Mac Mini Intel Core Duo 1.66 Ghz
512 MB ram
60 GB HD
DVD-ROM/CD-RW
Pris: € 449 (Prisuppgifter jag fått via skolan pga att skolan har specialpriser med Apple)
Räcker 512 mb minne?
OBS!! Vid min stationära använder jag endast ordbehandling, surfar lite grann om kvällarna när jag inte studerar och chattar lite grann på MSN, THAT'S IT!!
Spelar ALDRIG spel, Tittar kanske på 1-2 filmer i månaden via DVD läsaren, Laddar aldrig ner något från den stationära, Alltså snackar vi KONTORSDATOR!!
Men min nuvarande gör jobbet enormt segt, den är 3-4 år gammal och Windows XP (Icke Licens) :eek:
Då bör väl 512 räcka?
Vore tacksam för svar och hoppas min presentation var trevlig att läsa
Ha en trevlig dag
Med Vänlig Hälsning
Menno