Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audiomedia III - problem i Cubase VST

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis skaffat ett Audiomedia III ljudkort till min G4. Allt funkar perfekt utom just när jag ska använda det tillsammans med Cubase VST. Vad som händer är följande:

1) Jag startar upp Cubase och lägger in ett ljudklipp på en audiokanal.

2) Jag drar igång uppspelningen och allt rullar på fint och låter bra.

3) Jag stoppar uppspelningen.

4) Allt ljud är som dött!

Jag har provat nästan allt och läst tills ögonen blöder både på Digidesigns hemsida och på Steinbergs. Jag har provat både "ASIO Audio Media III" och "ASIO DigiDesign DirectIO" som drivrutiner.

En konstig grej som jag har upptäckt är att performancemätaren för CPU:n (som finns i Cubase VST) går i botten och lyser röd efter det att jag har stoppat uppspelningen.

Om jag stänger ner Cubase VST och startar upp det igen så kan jag spela upp ljudet igen - tills jag trycker på stop.

Nu är jag helt rådlös.

Till saken hör att jag även kör ProTools LE och det funkar klockrent(!)

På de övriga PCI-platserna sitter bildskärmskortet, ett RAID-kort och ett vanligt SCSI-kort. Jag har kört ProTools program för feldiagnostisering just vad gäller den biten, men fått OK.

Nu är jag helt rådlös och 3000 kronor fattigare...

Testa att rensa ur alla extensions, osv.. Antagligen enklare att göra en fräsch minimal installation på annan partition.

Kolla upp att Digidesign output drivers, DAE, ASIO (&Ev Waveshell) är i överensstämmande versioner enligt Digidesigns rekommendationer. Kolla också vilka MacOS de är kompatibla med så att inte det ställer till problem.

En annan grej du kan kolla: Är Digidesign valt som output i Apple´s Soundmanager? Om så är fallet - växla över till datorns egna, så att AMIII inte används av systemet.

  • Avstängd
  • 2001-06-01 09:53

Låter som att programmet inte är auktoriserat på rätt sätt.... Har läst mycket på olika vst forum och detta verkar vara ett symptom som bara uppstår på knäckta program... :eek: :eek:

  • Medlem
  • 2001-06-02 00:32

Slide-> menar du att Steinberg säljer knäckta program??, Well det företaget är inte likt sig sedan Sopranos tog över....

/nix

  • Avstängd
  • 2001-06-02 11:13

Nixon; (mesigt nick förresten) du verkar ju vara en riktigt kul typ, men inte så smart va? (rätta mig om jag har fel). Det är verkligen upprörande att vissa tycker att det är helt OK med knäckta program som vi andra får betala desto mer för. Skärpning!

  • Oregistrerad
  • 2001-06-03 13:02

Betalar man för program på Nya Guinea?

Försök kolla om du kan hitta överenstämmande versioner av DAE, Digi extension, Digi output manager, etc (alla systemprylarna) där du hittar en väg med lämplig version på Cubase och lämplig version på PT som bägge stödjer samma uppsättningar. Jag skulle nog kolla hos Steinberg snarare än digi - Digi användarna på DUC bryr sig nog inte så där himla mycket.. [[]]]] Jag var just där och letade, dat kan nog finnas nåt, men jag hittade inget rakt av - enklaste är kanske annars att fråga Digi´s tech support.

Citat:

Skapades ursprungligen av: [Benjamin]:
Försök kolla om du kan hitta överenstämmande versioner av DAE, Digi extension, Digi output manager, etc (alla systemprylarna) där du hittar en väg med lämplig version på Cubase och lämplig version på PT som bägge stödjer samma uppsättningar. Jag skulle nog kolla hos Steinberg snarare än digi - Digi användarna på DUC bryr sig nog inte så där himla mycket.. [[]]]] Jag var just där och letade, dat kan nog finnas nåt, men jag hittade inget rakt av - enklaste är kanske annars att fråga Digi´s tech support.

Jag har kollat det mesta och testat olika kombinationer - dels av det som kom på program CD:n, dels grejer jag har laddat hem från Digidesign och från Steinberg.

Just nu funderar jag på om jag kan köra allt i ProTools LE. Där funkar det åtminstone. Problemet jag får då är att jag är tvungen att börja från noll. Har varit Steinberganvändare sedan mitten på 90-talet...

1
Bevaka tråden